Aankoopbelofte ondertekend door slechts 1 van beide partners

MatsP
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aankoopbelofte ondertekend door slechts 1 van beide partners

#1 , 07 okt 2021 09:36

Besten,

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb een bod gedaan op een huis, dat bod werd aanvaard door 1 persoon (x) en ik kreeg vervolgens een ondertekende aankoopbelofte teruggestuurd. Alles was schijnbaar in orde.

1 Week later krijg ik te horen dat persoon x en y in een echtscheiding liggen en dat persoon y ook moet tekenen.

Dit sleept intussen al 1 maand aan sinds het ondertekenen van de aankoopbelofte.

In deze aankoopbelofte staat het volgende te lezen:
Met deze aankoopbelofte engageren de ondergetekenden zich om een verkoopovereenkomst te tekenen, mits deze werd voorgelegd aan de gekozen notaris ter goedkeuring van de juridische inhoud, en dit ten laatste binnen een termijn van 20 dagen te rekenen vanaf de dag waarop dit document ondertekend werd. Daarnaast verbinden de begunstigden zich een waarborg te storten van 10% op de verkoopprijs op het ogenblik van de ondertekening van de verkoopovereenkomst.
Indien de ondergetekenden, na goedkeuring van het bod door de optieverlener, de verkoopovereenkomst niet tekenen, zal door de nalatige partij een schadevergoeding gelijk aan 10% van de koopsom verschuldigd zijn ten titel van forfaitaire schadevergoeding aan de andere partij.
Mijn notaris, zowel als de makelaar, vertellen me momenteel dat onder deze omstandigheden mijn bod niet aanvaard is.

Liefst van al wil ik uiteraard dat de verkoop gewoon doorgaat en zou ik dus ook geen stappen moeten ondernemen.
Ik zou echter wel graag weten wat mijn mogelijkheden zijn indien deze partner (y) weigert te tekenen. In deze aankoopbelofte spreekt men immers over een schadevergoeding, maar is deze dan niet van toepassing omdat slechts een van beide partijen heeft getekend?

Ik hoor graag jullie mening.
Alvast bedankt.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”