Bouwvergunning terras niet in orde

Nost
Topic Starter

Bouwvergunning terras niet in orde

#1 , 12 feb 2009 18:03

Ik heb een appartement op plan gekocht. In de advertentie stond duidelijk dat een terras bij het appartement was.

Ik heb een voorlopige verkoopsovereenkomst getekend waarin enkel een prijs is afgesproken.

Nu wil ik de definitieve verkoopsovereenkomst tekenen maar daar staat het volgende in:
De verkoper verbindt er zich toe het bij deze verkochte goed volledig conform voornoemde stedenbouwkundige vergunning op te richten behoudens hetvolgende: afwijkingen ten aanzien van stedenbouwkundige vergunning : op de appartementen op de eerste verdieping en dakverdieping worden er terrassen gebouwd terwijl deze niet vergund zijn. Dienaangaande maakt de bouwvergunning volgende melding: “De platte daken kunnen in geen enkel geval als terras gebruikt worden.”
De koper verklaart hiervan op de hoogte te zijn en te volharden in de aankoop. De koper zal de verkoper of de instrumenterende notaris in geen enkel opzicht kunnen aanspreken in dit verband aangezien hij met kennis van zaken koopt na te zijn ingelicht over de risico's verbonden aan de aankoop van constructies die zonder vergunning zijn opgericht, zowel op burgerlijk als op strafrechterlijk vlak.
Hier wist ik uiteraard niets van bij het tekenen van de voorlopige verkoopsovereenkomst, en ik ga hier uiteraard ook niet mee akkoord. Kan ik op basis hiervan de verkoop annuleren? Wat zijn mijn kansen als de verkoper mij voor de rechter daagt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2009 18:46

Een overeenkomst die tot voorwerp heeft een verbintenis die een ongeoorloofde toestand creëert is nietig (J. DE CONINCK, Toetsing van de geoorloofdheid van een overeenkomst: de openbare orde herbekeken, TBBR, 2004, 310 en voetnoot 82; Cass., 19 mei 2005, rolnummer C.03.0103.F, http://jure.juridat.just.fgov.be).

scorpioen

Nost
Topic Starter

#3 , 12 feb 2009 20:11

Bedankt voor uw reactie, scorpioen. Ik heb morgen een afspraak met de notaris. Hij zal ook één en ander kunnen toelichten.

Reclame

Terug naar “Kopen”