verkoper gaat niet akkoord met opschortende voorwaarde in compromis

NatCop85
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verkoper gaat niet akkoord met opschortende voorwaarde in compromis

#1 , 09 sep 2021 08:19

wij hebben een bod gedaan op een huis, en dit bos werd aanvaard.
bij de opmaak van de compromis wouden wij graag een opschortende voorwaarde er laten inzetten 'verkoop eigen pand' waardoor de akte pas kan verleden worden als ons huidig pand verkocht is. deze opmaak heeft in totaal 3 weken geduurd vanwege verlof van de verkopers hun immo. op de dag van ondertekenen compromis krijgen we nu te horen dat de verkopers niet akkoord zijn met die voorwaarde. ondertussen kregen we redelijk wat dreigende telefoontjes van hun immo om ons te vertellen hoe dom we zijn om die voorwaarde er in te zetten, en dat we eigenlijk maar 2 keuzes hebben. compromis wordt aanvaard door de kopers en tekenen, of compromis tekenen zonder onze opschortende voorwaarde er in. we voelen ons redelijk bullied en belogen door hun immo.
wat is hier nu de volgende stap? stel, de verkopers gaan niet akkoord. is er dan geen verkoop, zonder gevolgen voor ons?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2021 08:36

Nogal logisch.

Deze opschortende voorwaarde had deel moeten uitmaken van je bod, dan kon de verkoper met alle informatie beslissen om akkoord te gaan met je bod of niet.

Verkoper zal vermoedelijk een schadevergoeding of gedwongen uitvoering vragen voor het niet nakomen van je bod.

Met een voorwaarde voor verkoop eigen pand zou ik nooit akkoord gaan. Jij zit dan in een zetel om je gewenste vraagprijs te behalen, omdat de druk bij de verkoper van je nieuwe huis zit.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 09 sep 2021 09:20

Verkoper moet niet akkoord gaan met dingen die voorheen (bij het bod) niet vermeld werden. Ik moet de verkoper hier 100% gelijk geven.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 09 sep 2021 11:47

Ik zou dergelijke opschortende voorwaarde als verkoper ook nooit aanvaarden. Je kan bij je bank terecht voor een overbruggingskrediet. Je hebt je akkoord gegeven voor een prijs zonder dergelijke opschortende voorwaarden: daar ben je aan gebonden. Ook bv een opschortende voorwaarde van t verkrijgen van een lening is voor mij no-way: je moet weten waar je aan begint voor je biedt.

Je hebt blijkbaar een bindend bod gedaan. Als je niet tekent kan de verkoper 10% schadevergoeding eisen (en van de rechter krijgen).

Terug naar “Kopen”