Makelaar geeft goedgekeurd bod niet tijdig door

Mistral
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Makelaar geeft goedgekeurd bod niet tijdig door

#1 , 07 sep 2021 15:56

We verkopen onze woning via een makelaar. Er werd een bod uitgebracht op onze woning dat geldig was gedurende 4 dagen. Na bijkomende informatie van de potentiële kopers, welke ons op de laatste dag van de geldigheid van het bod werd doorgegeven door de makelaar, gaven we via mail de opdracht aan de makelaar om door te geven dat het bod voor ons in orde was. Een week later blijkt dat de makelaar deze boodschap niet heeft doorgegeven aan de potentiële kopers en bijgevolg is het bod ook vervallen.
De bevoegde makelaar was tijdens deze periode in het buitenland. Er werd ons gevraagd om enkel via mail te communiceren, wat we gerespecteerd hebben. Betrokkene werkt voor een immokantoor met verschillende medewerkers. Er werd niemand aangeduid als vervangend contactpersoon tijdens zijn afwezigheid, terwijl er wel onderhandelingen lopende waren met een potentiële koper voor zijn vertrek.
Ons vertrouwen is geschonden en eigenlijk hebben we onze twijfels om nog langer met deze mensen samen te werken. Ons contract met dit immokantoor loopt nog vijf maanden. Hebben we voldoende reden om dit contract op te zeggen zonder zelf een schadevergoeding te moeten betalen? Heel de historiek van het verloop van dit bod kan ik staven aan de hand van mails tussen ons en het immokantoor. Alvast bedankt voor de input.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 07 sep 2021 16:34

Ik heb het hier al vaker gezegd: NOOIT met een immokantoor werken!

LeenW
Berichten: 12838

#3 , 07 sep 2021 17:12

Ik heb het hier al vaker gezegd: NOOIT met een immokantoor werken!
Volledig akkoord, maar dat zijn hier vijgen na Pasen en dit helpt TS niet echt vooruit met zijn probleem..

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 07 sep 2021 17:42

Waarom kontacteer je de potentiële koper niet (al dan niet via de makelaar) met de vraag of hij aan de geboden prijs nog geïnteresserd is ? Neen heb je. Ja kan je krijgen.

Is dit voldoende om het contract te verbreken? k Denk van niet. Kopers doen een bod met limmietdatum om zich niet vast te pinnen. Vraag of er nog interesse is aan de geboden prijs.

NB. Heb in Brussel appartementen verkocht via een Brusselse makelaar die k iedereen kan aanbevelen. Hij heeft zijn job 100% professioneel gedaan waar ik het in “nieuw België” niet zag zitten om zelf te verkopen. Dus WP002 niet veralgemenen met generalie …..

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 07 sep 2021 18:33

Inderdaad Sirkii .

Ik heb makelaars gekend die uit de bocht gaan, soms zwaar.
Ik heb notarissen gekend die uit de bocht gaan, en even zwaar (of zwaarder omwille van hun "officiële" functie en status)
Voor het tweede geval is er duidelijk meer een soort omerta, alles wordt met de mantel der liefde bedekt.

En in beide beroepsgroepen werkt de overgrote meerderheid correct.

Terug naar “Kopen”