Kostprijs achterliggende grond

IRobbe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Kostprijs achterliggende grond

#1 , 01 sep 2021 19:53

Ik heb de kans om een stuk grond van een buurman te kopen.

Het gaat om ca. 250 m² en het stuk begint op 70m diepte van zijn perceel (en loopt tot 95m diepte). Het sluit aan op mijn stuk grond, waardoor mijn tuin uitgebreid kan worden.

Volgens mijn notaris is de prijs voor achterliggende grond of tuingrond 1/3 van de prijs van de gemiddelde prijs van bouwgrond.

De gemiddelde prijs van bouwgrond in mijn gemeente schommelt tussen de 260 € en 290 €/m².
De verkoper meent dat dit stuk grond aan de prijs van bouwgrond verkocht moet worden.
Kan iemand mij onweerlegbare argumenten geven om de verkoper ervan te overtuigen niet te schermen met een vraagprijs van 260 €/m² en meer?

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 01 sep 2021 19:58

Een praatje, met een goeie fles erbij ?

Vraagprijs is vrij, maar dan ook echt vrij vrees ik. De buurman weet ook wel dat u absoluut dàt stukje grond wil, en niet een even groot stuk een paar straten verder...

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 01 sep 2021 19:59

Er mag niet op gebouwd worden is vermoedelijk alleen bruikbaar als tuingrond.

Reclame

IRobbe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2021 20:14

Bedankt voor jullie snelle reactie.

@bosprocureur: ik ben me daarvan bewust, vandaar mijn vraag naar een goede argumentatie, zodat de verkoper geen al te buitensporige prijs vraagt. Het is een inclusief stuk grond. De verkoper kan het in principe alleen maar aan ons verkopen. Het kan voor hem een snelle manier van vlug verdienen zijn.

@Franciscus: tot waar, hoeveel meter, mag er gebouwd worden? Mijn stuk is 31m diep. Het zouden er bijna 50 zijn, mocht ik dit stuk kunnen aankopen.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 01 sep 2021 20:25

Dat moet je aan uw gemeente vragen en mogelijk kan je dat zelf zien (toch ongeveer) via geopunt vlaanderen.
https://www.geopunt.be/
Rechts hebt u tig mogelijkheden die u kan gebruiken om eens te zien wat die grond administratief af anders gedefinieerd wordt.
PS je kan zelfs zien of het al dat niet in een jachtgebied ligt.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 01 sep 2021 20:28

Zijn er andere partijen (buren) die geïnteresseerd zijn?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 sep 2021 20:47

Volgens mijn notaris is de prijs voor achterliggende grond of tuingrond 1/3 van de prijs van de gemiddelde prijs van bouwgrond.
Uw notaris is niet de eigenaar ...

Uw buur is de eigenaar, en die bepaalt wat hij er voor wil krijgen.
U bent potentiële koper, en u bepaalt wat u wil geven voor die tuin.


Buur kan enkel aan jou verkopen ?
Negeer hem dan ...
Begint hij er zelf over, dan verlaag je elke keer je bod met 10%
Niet akkoord ?
Geen probleem, dan trek je je bod in
En volgende keer weer 10% er af

IRobbe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 sep 2021 21:12

@Franciscus: bedankt, al geraak ik er niet meteen wijs uit
@KJ86: neen, de andere buur is een grootwarenhuis en zij willen beslist niet nog meer 'tuin' onderhouden.
@Inazuma: ik ben zelf geïnteresseerd in het stuk grond. Het stuk van de verkoper is meer dan 1600 m² en het achterliggende stuk, is zelfs afgesloten van de rest van de tuin. De buur doet er niets mee, maait zelfs het gras niet. Heel vroeger, toen zijn moeder nog leefde, werd het stuk gebruikt als groentetuin. Dat is precies wat ik ook zou willen doen. Maar niet tegen om het even welke prijs, toch?

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 sep 2021 17:19

Zoals al gezegd, gewoon vraag en aanbod.

Verkoper vraagt misschien meer dan de objectieve waarde omdat jij de grond echt wil. Jij wil misschien minder betalen omdat hij geen andere koper zal vinden.

Resultaat zal ervan af hangen wie het best kan onderhandelen en blufpoker spelen.

Je hebt alleszins geen enkel “recht” om te kopen aan de prijs die de notaris als realistisch voorop stelt.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 03 sep 2021 02:52

Doe je beste bod. Hapt hij niet toe dan blijft ie er mee zitten want er zjijn blijkbaar geen andere kopers ……

Een beetje pokeren doet soms wonderen …..

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 03 sep 2021 09:19

Is buurman de vragende partij, of is TS dat? Indien buurman die vragende / verkopende partij is, is hij dom bezig.

IRobbe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 sep 2021 18:23

@Thomas_A: ja, vraag en aanbod, helaas, want de verkoper verwacht de prijs van de gemiddelde bouwgrond, terwijl het noch voor hem, noch voor mij bouwgrond is (woonuitbreidingsgebied). De verkoper laat niet in zijn kaarten kijken en vraagt alleen: "Wat is het voor jou waard?" Dus van onderhandelen komt er niet veel in huis.

@Sirkii: mijn beste bod heb ik gegeven. Het wordt nu in de familie besproken. Binnenkort weet ik meer, hopelijk goed nieuws tot ieders tevredenheid.

@mava105: ik ben vragende partij. De grond van de verkoper is danig groot en met dat stukje gebeurt er toch niets. Er zijn geen andere mogelijke kopers en op die manier zou het snel verdiend zijn voor de verkoper.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 sep 2021 07:33

Jij kan er niet op bouwen, maar het maakt wel deel uit van de tuin die aansluit bij je huis. De functie is voor jou dus dezelfde dan als het bouwgrond was.

Op bouwgrond aan de voorkant of zijkant van je huis mag je ook niet bouwen, en je betaalt ook dezelfde prijs als de grond waar je huis opstaat.
@mava105: ik ben vragende partij. De grond van de verkoper is danig groot en met dat stukje gebeurt er toch niets. Er zijn geen andere mogelijke kopers en op die manier zou het snel verdiend zijn voor de verkoper.

Dit is iets dat je niet voor hem kan invullen. Het is niet omdat iemand veel grond heeft, dat hij sneller iets zou moeten verkopen.

De grond zal waarschijnlijk sneller in waarde stijgen dan het geld op zijn bankrekening.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 sep 2021 10:19

ik zou toch eens goed luisteren wat er allemaal mag op dat stukje grond. Als je er bij wijze van spreken zelfs geen tuinhuisje op mag zetten, dan bepaalt dat voor mij persoonlijk mee de waarde.

eylis
Berichten: 8840

#15 , 06 sep 2021 18:10

En dan misschien een belangrijk argument in uw voordeel: is de grond enkel bereikbaar via het perceel van de buurman en via uw perceel? Dan kan hij het eigenlijk enkel verkopen aan u: want u bent de enige die het perceel kan bereiken zonder over de grond van iemand anders te lopen. Hij bewerkt de grond niet? Dan bent u misschien de enig mogelijke koper. en dan speelt u het afdingingsspel zoals hierboven reeds vermeldt :-)

Terug naar “Kopen”