Sleutel geven bij verkoop van een huis voor de ondertekening bij de notaris

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Sleutel geven bij verkoop van een huis voor de ondertekening bij de notaris

#1 , 01 sep 2021 09:35

Ik heb mijn huis verkocht en de koper wil nu reeds, voor de ondertekening van de akte bij de notaris al wat kleine werkjes doen aan het huis( hij heeft een lening gekregen en heeft maar weinig tijd om vanuit zijn huurhuis bij mijn huis in te trekken) zodoende vraagt hij nu een sleutel.
Mijn vraag: Kan ik dit toelaten en zo ja wat kan ik dan het beste van hem vragen of hoe moet dat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 sep 2021 10:13

Je kan vragen dat hij vanaf die datum ook een brandverzekering neem.
Je kan eisen dat hij geen werkzaamheden uitvoert waarvoor een bouwtoelating nodig is.
Je kan vragen dat hij vanaf die datum het KI tenlaste neemt.
enz...

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 01 sep 2021 11:25

Zoals hierboven beschreven. Toch opletten ken cases waar binnenmuren en leidingen waren afgebroken.
Bespreek dat beter met uw notaris.
Ikzelf heb sleutel (in Covid tijd) wel gegeven zo konden ze alles al nameten enz. Maar koper was in mijn geval een betrouwbaar iemand (werkte in mijn ex bedrijf).
Is zo ook in compromis vermeld.
PS ook meterstanden opgeschreven.

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2021 19:55

DOE DAT NIET. Zo simpel is het.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 01 sep 2021 22:45

NIET DOEN

Als bankier ken ik tal van dossiers waar dit fout loopt.

- koper ‘ontdekt’ door zijn werken voor de akte dat de verbouwingen een stuk meer gaan kosten dan ingeschat en wildcard door niet meer kopen.
- Koper krijgt ruzie met zijn partner en de koop gaat niet door terwijl er al afbraakwerken gebeurden
- schenkingen van ouders gaan niet door waardoor aankoop niet doorgaat
- de ‘kleine werken’ die men wil doen resulteren in het wegslaan van een steunmuur waardoor een instorting gebeurt en waarop de kopers niet meer willen kopen.

Dus NIET DOEN. Het probleem van de koper is uw probleem niet. Hou dat zo
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 sep 2021 07:05

Er zijn weinig goeie redenen om het te doen, veel om het niet te doen.

1. Je hebt er als verkopende partij veel mee te verliezen en maar weinig te winnen. Hooguit kan je bepaalde kosten zoals verzekering en vaste kosten van nutsvoorzieningen vroeger door de koper laten betalen. Dat gaat niet om grote bedragen in verhouding met de aankoop van een huis.

2. Zoals al verschillende keren aangehaald: als het misloopt zit je met een deels afgebroken huis dat moeilijker opnieuw verkoopbaar is. Lening kan in het water vallen, koppel kan uit elkaar gaan of de verbouwingen toch niet meer zien zitten, …

3. Voor mij nog de belangrijkste reden en kort aangehaald door basejumper: geen enkele huis is perfect. Bij elke huis dat ik al gekocht of verkocht heb, heb ik al zaken ontdekt na de verkoop waar ik minder tevreden over was. Een folie op een dak die toch niet zo goed gelegd was, een wc die slecht doorspoelt, kranen die lekken terwijl de badkamer vernieuwd was, …

Objectief gezien vallen die zaken niet onder verborgen gebreken. Stel dat de koper toch wil proberen om deze in te roepen of een prijsvermindering wil vragen, heb ik dit tactisch gezien liever na ondertekenen van de akte en ontvangen van de verkoopprijs. Ik wil niet dat hij hier uitgebreid over kan nadenken voor de verkoop en dreigen niet te tekenen bij de notaris.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 03 sep 2021 02:57

Niet doen tenzij de koper een dik extra voorschot wil betalen dat de “afbraakkosten” dekt. Dan spreken we over minstens 50 tot 75% ….

Heeft hij dit gekd niet dan hogerop advies volgen: niet doen: sleutel dan bij akte

Terug naar “Kopen”