Verkoop sociale woning

Diegoke
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Verkoop sociale woning

#1 , 24 aug 2021 12:57

Mijn partner heeft enkele jaren terug als alleenstaande een woning gekocht via een sociaalkoopproject.
Hierin is het zo dat de overheid een deel van de woning betaald, gedurende 20 jaar bestaat er een boeteclausule.
Deze boete start aan 40.000 EUR (+-) en zal in de loop der jaren afgebouwd worden.

Nu is het zo dat de verkoper (het sociale woonproject) een terugkooprecht heeft, echter geven ze ook aan dat verfraaiingswerken binnenshuis dmv een indexatie verrekend zullen worden.
Aan verfraaiingswerken buitenshuis zullen ze geen stuiver betalen.

Nu dat er een boete is lijkt me niet meer dan logisch, voor niets gaat de zon op.
Dat het terugkooprecht er is.. Sjah ze heeft dit nu eenmaal getekend, iets met een eigen schuld en een hele dikke bult.

Maar dat ze werkzaamheden buiten gaan niet vergoeden? Dat lijkt me niet koosjer.
Daarom ben ik gisteren even door de verkoopsakte gegaan en daarin staat dat verfraaiingswerken niet-geindexeerd worden verrekend en staat al helemaal niets vermeld over de werkzaamheden buiten die niet terug betaald zouden worden.

Is er bovendien een mogelijkheid om het voorkooprecht af tekopen?
Wat zou er in het slechtste geval kunnen gebeuren als we toch prive verkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 aug 2021 16:16

Aan het hebben van een sociale woning hangen nu wel enige voorwaarden, en die kan je nu ondervinden. Je niet iets goedkoop verwerven, en dan verkopen met winst.

Diegoke
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2021 20:30

Zucht, je gaat voorbij de essentie.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 01 sep 2021 21:20

Voorkooprecht is een bekend gegeven. Zowel de notaris, als de eventuele immo , moeten dit nagaan, en desgevallend zal de notaris de sociale instelling op de hoogte brengen. Verkopen zonder hier rekening mee te houden kan dus niet.

Ik heb wel al geweten dat de sociale maatschappij in bepaalde gevallen afstand doet van haar voorkooprecht, maar daar vast op rekenen, zou ik toch niet doen.

Diegoke
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2021 18:57

Voorkooprecht is een bekend gegeven. Zowel de notaris, als de eventuele immo , moeten dit nagaan, en desgevallend zal de notaris de sociale instelling op de hoogte brengen. Verkopen zonder hier rekening mee te houden kan dus niet.

Ik heb wel al geweten dat de sociale maatschappij in bepaalde gevallen afstand doet van haar voorkooprecht, maar daar vast op rekenen, zou ik toch niet doen.
Het gaat me vooral om het feit dat er gedane wijzigingen niet vergoed zouden worden.
Zo hebben we een airco laten plaatsen deze zomer, als deze niet vergoed wordt breek ik hem nog liever zelf af dan in het huis te laten zitten.
Het lijkt me ook niet koosjer dat er wordt aangegeven niet te zullen tussenkomen in aanpassingen die buiten uitgevoerd zijn, terwijl hier nergens in de akte melding van staat.

Nogmaals, voor de slechte lezers onder ons, voor alle duidelijkheid:
We hebben niet de intentie om een pand te verkopen zonder de boete te betalen. Indien ze wensen gebruik te maken van het voorkooprecht, allemaal goed, maar dan wel mits een vergoeding van de gemaakte kosten.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 03 sep 2021 02:44

Gemaakte kosten impliceren niet - lang niet - een een op een meerwaarde. Haal er dus de beste meerwaarde uit rekening houdende met je contractuele afspraken en leef dan verder.

Terug naar “Kopen”