Verkoop woning Biddit

lex11
Topic Starter
Berichten: 93

Verkoop woning Biddit

#1 , 17 aug 2021 17:01

Klopt het dat het kostenplaatje via biddit afhankelijk is van de verkoopprijs van de woning? Hoe duurder verkocht hoe meer kosten?
Stel dat de verkoopprijs tot 200,000€ bedraagt is dan de te betalen som aan de notaris 4149,2,€ bijkomend de aktekosten en publicatiekosten,
Mijn vraag is klopt bovenstaande of niet?
Is de verkoop via een makelaar duurder of goedkoper dan via Biddit?
Graag kort de argumenten om via Biddit/makelaar een woning te verkopen,

Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 17 aug 2021 19:35

Op zich gaat een makelaar ook voor een hogere prijs zorgen, hij gaat een stuk van de verkoopprijs afnemen en de verkoper houdt daar rekening mee. Het zal dus van het tarief van de makelaar afhangen.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 18 aug 2021 00:15

Op Biddit kan 'iemand' ook meebieden om prijs op te drijven.
Vaste kosten zijn dezelfde - geen makelaarskosten wel kosten voor Biddit zelf.

Reclame

lex11
Topic Starter
Berichten: 93

#4 , 18 aug 2021 08:18

Bedankt voor jullie antwoorden
De makelaars vragen ongeveer 3,025% makelaarsloon.
Kan iemand me cijfers ttz exact meedelen wat verkoop biddit kost.(a rato verkoopprijs is) bij notaris?
Dank u

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 aug 2021 10:17


bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 18 aug 2021 11:27

Biddit heeft kostencalculator

https://www.biddit.be/nl/catalog/calculator/cost
Ja, maar die berekent dan wel de kosten voor de koper; niets over de verkoper. Ligt die kost niet ergens rond de 2 à 3 % gemiddeld?

Iemand ervaring ?

Nu, ik vind dat allemaal heel mooi, die theoretische berekening wat goedkoopst uitkomt. Ikzelf heb het gevoel dat die kost niet zover uiteenloopt.

Aan de andere kant, als bijvoorbeeld een makelaar 1 % meer zou kosten, en de gehaalde verkoopprijs is bijvoorbeeld maar 10.000 € hoger, wie denk je dan dat het duurste uitkomt als ja kijkt hoeveel de verkoper netto ontvangt?

lex11
Topic Starter
Berichten: 93

#7 , 18 aug 2021 11:37

Je spreekt van kosten biddit voor VERKOPER 2 à 3% ik veronderstel dat daar toch tabellen of cijfers moeten rond bestaan,
Als men niet weet wat biddit exact kost voor VERKOPER kan er moeilijk een vergelijking gemaakt worden met makelaarskosten,
Dus graag reactie van iemand die exacte cijfers woning verkoop via BIDDIT , kosten VERKOPER weet,
Dank alvast voor de reacties

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 18 aug 2021 11:54

Net wat ikzelf ook gevraagd heb dus, graag ervaringen van mensen die langs Biddit (al dan niet! ) verkochten.

Google levert hier bijzonder weinig op, ik vond zo direct enkel dit, uiteraard wat pro-makelaar gekleurd, maar het geeft toch een idee :
https://www.acvastgoed.be/nl/nieuws/139 ... mo-kantoor

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 18 aug 2021 11:55

10. Moet de verkoper kosten betalen en welke?

De verkoper betaalt aan de notaris de kosten van de tekoopstelling. Die kosten variëren van dossier tot dossier en zijn afhankelijk van de vraag hoeveel publiciteit de verkoper wil voeren, hoeveel bezoekdagen hij wil organiseren,… Het is niet mogelijk om daar een vast bedrag op te kleven. De verkoper kan best contact opnemen met het notariskantoor om deze kosten op voorhand te bespreken. De notaris en zijn medewerkers zullen de verkoper een antwoord bieden op concrete vragen.


https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... antwoorden

Terug naar “Kopen”