exclusiviteitscontract makelaar project

Leonda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

exclusiviteitscontract makelaar project

#1 , 24 jul 2021 11:42

Wij hebben een bouwgrond te koop.
Wij zijn gecontacteerd door een projectontwikkelaar maar na doorvragen bleek het een makelaar te zijn. Deze zegde dat hij geïnteresseerd was in onze bouwgrond maar ook in drie huizen die ernaast gebouwd zijn. Dit voor een project. Echter zijn deze huizen nog maar net verkocht geweest aan mensen die wij van ziens kennen. De makelaar stelde voor dat wij met hem een exclusiviteitscontract zouden aangaan waarin we verklaren hem de opdracht te geven alles uit te pluizen wat er op dat stuk ( dus ook de bijkomende gebouwen) zou mogen komen van project. Echter moet hij dus nog gaan proberen die huizen van die andere mensen te kunnen kopen of ze mee hierin betrekken. Echter vertrouw ik het zaakje niet want ik ben er vrijwel zeker van dat deze andere mensen hun huis niet gaan verkopen.
Trouwens wij mogen in die 6 maanden de bouwgrond ook niet aan iemand anders verkopen.

Aan de kenners hier.
Wat zijn de addertjes onder het gras? Waar moeten we opletten? Is dit geen trukje van de makelaar?
Als de andere eigenaars natuurlijk niet meegaan in zijn project hangen wij wel 6 maanden vast aan deze makelaar.

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 24 jul 2021 12:15

Ik denk niet dat er iets abnormaal aan de hand is.
In feite vraagt de ontwikkelaar een aankoopoptie op jullie grond voor een termijn van 6 maanden.

Aan jullie een beslissing te overwegen op basis van:volgende elementen:
- is de verkoopprijs interessant?
- willen jullie risico lopen dat grond na zes maanden toch niet wordt aangekocht door optienemer?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Leonda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2021 12:59

@ Thomas. Blijkbaar is het geen projectontwikkelaar maar een vastgoedkantoor. Hij vertelde mij te gaan opzoeken wat mogelijk zou zijn van project om het dan aan te bieden aan projectontwikkelaars. Die moeten het dan via het immokantoor kopen. Pas wanneer er interesse is van een projectontwikkelaar zal het immokantoor ons een bod overbrengen.
In mijn ogen lijkt het dan toch meer op een verdoken contract met een immokantoor. En nogmaals wie zegt dat de andere grondbezitters hun eigendom verkopen. Dit kan toch niet allemaal gebeuren in 6 maanden zeker

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 25 jul 2021 13:14

Als u twijfels hebt, doet u dat toch gewoon niet?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 25 jul 2021 13:28

Of het nu via een tussenpersoon gebeurt of via een promotor verandert niets, noch aan het principe, noch aan mijn antwoord.
Ik zou ook met tussenpersoon werken als ik promotor was teneinde concurrenten niet wakker te schudden.
Op zich doet niemand iets verkeerd en niemand dwingt u tot iets.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Kopen”