tenietgaan onroerend goed tussen compromis en akte

2007
Topic Starter

tenietgaan onroerend goed tussen compromis en akte

#1 , 06 feb 2009 08:12

Hallo,

Ik zoek informatie over wat er gebeurt als een onroerend goed waarvan de compromis reeds getekend werd, teniet gaat (door brand bijvoorbeeld) vóór het verlijden van de akte. Ik heb geen flauw idee van waar ik hiervoor moet beginnen te zoeken. Kan ik hierover eventueel rechtspraak vinden? Waar dan?

Bedankt alvast voor de hulp
2007

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
peter kvm

#2 , 17 feb 2009 15:36

Lees het compromis er eens op na... Vanaf wanneer gaat het risico over? Wie dient het goed te verzekeren tijdens deze periode?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2009 19:08

Op het ogenblik dat een compromis wordt ondertekend ben je eigenaar.
Het verlijden van de authentieke akte daarna maakt de koop tegenstelbaar aan derden.
In onze compromis stond zeer duidelijk dat wij moesten verzekeren - want dat was de overeenkomst tussen de partijen die tekenden.

Reclame

djanodive

#4 , 25 mar 2009 16:36

Wel een belangrijke bemerking, al heb ik er zelf geen rekening mee gehouden:

zonevreemde woningen:

als het zou afbranden en de woning was het jaar ervoor of zo, niet bewoond, dan kan het zijn dat je ze neit mag terug plaatsen.

dus als ze afbrand en de verkoper moest nog instaan voor de brandverzekering, dan weet ik niet wat er moet gebeuren als de woning dan afbrand. Want in het slechtste geval is er zelfs geen sprake van heropbouwen.

Belangrijke bemerking, maar heb ik zelf niet aan gedacht, omdat ik het in eerste instantie niet wist en in tweede instantie: wat kan je eraan doen?

Terug naar “Kopen”