toewijzing huis na openbare verkoop

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

toewijzing huis na openbare verkoop

#1 , 29 jun 2021 15:36

Beste,
Heeft een notaris het recht om een huis na openbare verkoop definitief toe te wijzen en over te dragen aan de nieuwe eigenaars als niet alle erfgenamen akkoord zijn met de verkoop som en dus niet allemaal hebben getekend voor akkoord van de verkoop ?
Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jun 2021 07:34

Ja, uiteraard.

Wat voor een rechtsonzekerheid zou een koper hebben als na de openbare verkoop de verkoper nog moet akkoord gaan met de prijs.

Was het een vrijwillige of gedwongen openbare verkoop?

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 30 jun 2021 07:59

Beste,
Heeft een notaris het recht om een huis na openbare verkoop definitief toe te wijzen en over te dragen aan de nieuwe eigenaars als niet alle erfgenamen akkoord zijn met de verkoop som en dus niet allemaal hebben getekend voor akkoord van de verkoop ?
Met dank
U bent blijkbaar (?) betrokken partij.
Is er daarbij niet op voorhand gevraagd om het akkoord (voor de volle 100%) van alle rechthebbenden?

Aan de andere kant, shit happens, ook een notaris (of dito medewerker) kan al eens de bal misslaan :(

Reclame

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jun 2021 09:07

Er zijn drie erfgenamen. Het huis werd met een gerechtelijke openbare verkoop verkocht. We werden alle drie opgeroepen om de toewijzing te doen. Mijn broer kwam niet opdagen omdat hij niet akkoord gaat . Hij gaat naar de rechtbank voor verschillenden redenen Het huis werd al toegewezen aan de nieuwe eigenaars. Nu vraag ik mij af of dat de notaris het recht had deze verkoop af te handelen zonder het akkoord van mijn broer.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 30 jun 2021 10:33

Mijns inziens had de notaris niet alleen het recht om die verkoop af te handelen, hij had de verplichting zelfs, want hij had daartoe zonder meer de opdracht gekregen van het gerecht

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jun 2021 10:45

Ok dank je voor uw antwoord !

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 30 jun 2021 11:59

De procedure is zo te zien volledig normaal verlopen. Ik geef de weerspannige erfgenaam geen enkele kans om zijn slag thuis te halen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jun 2021 19:41

Dank U, dat is al een zorg minder !

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 30 jun 2021 19:52

Kan die ene dwarsliggen broer nog in beroep gaan tegen het vonnis?

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 30 jun 2021 20:03

Kan die ene dwarsliggen broer nog in beroep gaan tegen het vonnis?
zou de notaris al tot uitvoering (mogen) overgaan als er nog beroep mogelijk is?

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 01 jul 2021 17:21

Dat zal een notaris redelijkerwijs niet doen.

Terug naar “Kopen”