Gedeelde riolering

Thomas Victor
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Gedeelde riolering

#1 , 10 jun 2021 21:05

Begin vorig jaar zijn zowel mijn buren als ik te weten gekomen dat we een gedeelde riolering hadden omwille van een verstopping.

De riolering begint aan de achterkant van mijn huis en gaat zo naar de buren om dan terug uit te komen aan mijn oprit waar 20m verder de rioolaansluiting is.

Voor mijn buren is het niet zo erg aangezien zij met verbouwingen bezig zijn en ondertussen een eigen riolering hebben geplaatst.
De situatie voor mij is minder rooskleurig, of ik blijf afhankelijk van mijn buren zonder rechtszekerheid of ik verplaatst de riolering zodat deze volledig over mijn eigendom loopt. Helaas is de laatste optie niet meteen de goedkoopste, mijn huis grenst aan de grenzen van beide percelen. De enige optie die ik zou hebben is om via de garage te gaan en zo aansluiting te zoeken via mijn oprit. Dan dien ik wel de betegeling af te breken van het terras en garage en de oprit moet ook opengebroken worden. Via het huis is geen optie omdat wij zojuist de binnenkant gerenoveerd hebben. De totale kosten schat ik op iets minder dan 5000 euro.

Volgens mij is dit een 'verborgen gebrek':

* Het was onmogelijk om het traject van de riolering vast te stellen. Er was op dat moment één riooltoegang dat geen indicatie gaf dat de riolering naar mijn buren liep.

* Zowel in het compromis als in de akte staat er niets van gemeld. De makelaar heeft zelf per mail bevestigd dat ie niet op de hoogte was.

* Zowel de buren als ik hebben onze woning gekocht van dezelfde verkoper. Het exoneratiebeding is volgens mij niet van toepassing.

* Er is rechtsonzekerheid, de prijs tot herstel is niet miniem. Bij de aankoop had ik zeker hiermee rekening gehouden als men mij had geïnformeerd.

Een aangetekende zending heb ik reeds verstuurd met de vraag om de geschatte kost te betalen. De volgende stap die ik overweeg is juridisch (vredegerecht)

Waarom stel ik deze vraag, de zoon van de eigenaar is vandaag langsgeweest om te melden dat we geen juridische stappen moeten ondernemen omdat we anders zware kosten zouden hebben. Hij was langs de notaris geweest en het zou geen 'verborgen gebrek' zijn. Dit laatste betwist ik.

Mvg

Thomas

Plan situatie


Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 jun 2021 16:40

Wanneer werd het huis aangekocht?
Is er een kelder?
Je moet zeker niet luisteren nar de zoon van de buur, maar ga zelf op onderzoek uit. Schakel desnoods een advocaat in.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 11 jun 2021 17:32

Je zal moeten kunnen bewijzen dat de verkoper wist dat de riolering via de buren liep en deze informatie bewust voor je verborgen heeft. Dit is immers de definitie van een "verborgen gebrek". Als hij beide huizen zelf gekocht heeft wist hij het mogelijks niet en is het mogelijks "einde verhaal".

Als de bypass via de buren nog goed werkt (wat lief is van de buren want hij had ze ook kunnen/mogen afsluiten omdat die verborgen erfdienstbaarheid niet in zijn aankoopakte stond) kan je de werken voor onbepaalde duur uitstellen.

Je kan altijd het advies van een advocaat vragen. Verzoening opstarten heeft weinig zin want de verkoper gaf al aan dat hij niet wil verzoenen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 jun 2021 19:18

Lijkt me eerder een gebrek voor de buur -die nu met de riolering van Vraagsteller in zijn grond zit- dan een gebrek voor de Vraagsteller zelf :?:

Terug naar “Kopen”