Voorkooprecht huurder na opzeg

JesinGbk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Voorkooprecht huurder na opzeg

#1 , 10 jun 2021 15:50

Beste allen,

Een klant van mij zit met het volgende:

Hij wenst graag zijn bedrijfspand te verkopen.

Nu heeft hij met de huurder van dit pand in het verleden een voorkooprecht ten gunste van de huurder opgenomen in de huurovereenkomst.
Bij een verkoop moet dit dus ook aangeboden worden aan de huurder.

Nu heeft die huurder reeds zijn opzeg gedaan en zou dit pand vrij komen op 1/9/2021.

Stel dat mijn klant dit bedrijfspand verkoop, moet hij dit dan nog aanbieden aan de huurder?

Ook al gaat die eruit of is die tegen dan er al uit?

In de huurovereenkomst staat er nergens gespecifieerd hoe lang het voorkooprecht geldig is of dat dit enkel geldig is tijdens de duur van de huurovereenkomst.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jun 2021 16:46

De huurovereenkomst loopt tot 1/9/2021. Tot dan gelden in beginsel de bepalingen van de overeenkomst, dus ook het voorkooprecht. Om problemen te vermijden zou ik pas verkopen na 1/9.
Er is een kans dat de rechter het voorkooprecht toch niet zou toekennen omdat het doel dat men ermee wilde bereiken (de huurder kan blijven) verdwenen is. Dat is gokken.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 jun 2021 19:48

Welke problemen zou TS kunnen hebben, als klant evenveel als de hoogstbiedende geeft?

Reclame

gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jun 2021 23:15

Welke problemen zou TS kunnen hebben, als klant evenveel als de hoogstbiedende geeft?
Misschien dat potentiële kopers afhaken vanwege de tijd en moeite die ze erin steken en daarna nog de onzekerheid hebben dat de huurder er alsnog mee weg is

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 15 jun 2021 12:53

Is toch bij elke verkoop iemand die hoger biedt.

Terug naar “Kopen”