Probleem bij verkoop van huis

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

Probleem bij verkoop van huis

#1 , 08 jun 2021 13:30

Een koppel die gehuwd is met een contract scheiding van goederen kocht in de jaren 70 een huis, in de jaren 80 raakt de man in financiële problemen en wordt persoonlijk failliet verklaard waardoor zijn deel van het huis verbeurd wordt verklaard.
De vrouw kan het deel die verbeurd verklaard is kopen waardoor het pand volledig haar eigendom wordt.
Ze gaat hiervoor een lening aan bij de bank die ondertussen volledig afbetaald is.
Recent besliste de vrouw om het pand te verkopen, de koop is ondertussen gesloten en een compromis werd opgemaakt.
Tijdens het opmaken van de papieren door de notaris blijkt er nu een probleem te zijn waardoor de verkoop vertraging op loopt, de notaris van de verkoper wacht blijkbaar op een document van de bank waar destijds de lening liep.
Het document zou iets te maken hebben met de aankoop van het deel die ze destijds heeft overgekocht uit het faillissement van haar man.
De vrouw krijgt hierover geen duidelijk uitleg van haar eigen notaris die haar zelfs verwijt dat het haar schuld is gezien ze in het verleden haar zakens niet goed zou geregeld hebben ?
De notaris liet haar ondertussen weten dat de akte zelfs niet zal kunnen worden afgehandeld binnen de wettelijk termijn van 4 maanden.

Nu heb ik 2 vragen:

Wat zou er hier aan de hand kunnen zijn dat de notaris wacht op een document van de bank ?

Indien de termijn verloop wat zijn hiervan de de gevolgen voor beide partijen, blijft de compromis dan nog bindend, kan de koper dan afzien van de koop zonder gevolgen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 jun 2021 13:37

Ik heb de indruk dat er hier nog schuldeisers van de echtgenoot achter zitten.
Waarschijnlijk wordt er -terecht of onterecht- beweerd dat die lening niet met de inkomsten van de vrouw werd afbetaald.

Indien de verkoop niet kan doorgaan dan is de verkoper een schadevergoeding aan de koper verschuldigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 08 jun 2021 13:57

Zou het kunnen dat een of andere bank nog een hypotheek heeft op het goed (alhoewel, die lopen op max 30 jaar dacht ik); iemand die bewarend beslag heeft laten leggen....,

De notaris weet blijkbaar meer, toch eens details opvragen, anders blijft het hier bij gissen (en vooral missen) vrees ik .

Reclame

Terug naar “Kopen”