grond kopen voor of na functiewijziging + verdeling grond tussen partners na schenking

Sam484
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

grond kopen voor of na functiewijziging + verdeling grond tussen partners na schenking

#1 , 31 mei 2021 11:56

Beste,

Mijn schoonouders zullen de grond achter hun woning schenken aan hun dochter (mijn vriendin) en hun zoon. Ik zou dan mijn schoonbroer uitkopen zodat de helft van de grond van mij wordt. Ook alle andere kosten van de verbouwing (op dit moment is het een grote hangaar) zouden mijn vriendin en ik 50-50 splitten. We spraken af om vast te leggen dat indien wij uit elkaar gaan, zij eerste keuze heeft om er te blijven wonen en zij mij uitkoopt. Zo hopen we het zo eerlijk mogelijk te laten verlopen.

Op dit moment is de grond nog landbouwgebied, we zouden een functiewijziging aanvragen zodat een stuk ervan bouwgrond wordt. Hier wordt het moeilijk. Op dit moment is de grond dus goedkoper en na de functiewijziging wordt de grond duurder. Wij zouden zelf de functiewijziging in orde brengen, de schatter schat de kost van de woning na de functiewijziging. Natuurlijk wordt het voor mij duurder als wij de grond kopen na de functiewijziging en wordt het voor mij op die manier ook moeilijk om mijn vriend uit te kopen. Voor mijn vriendin haar broer is dit natuurlijk veel voordeliger.

Enkele vragen:
1. Welke prijs wordt in zo'n geval betaald door de partijen? De prijs voor of na de functiewijziging?
2. We weten dat, indien de grond van mijn vriendin is en ik het grootste deel van het huis betaal en we uit elkaar gaan, ik in de problemen kom gezien alles dan van mijn vriendin zou zijn. Daarom zouden mijn schoonouders dus de helft aan hun zoon schenken, zou ik hem uitkopen en zou ik dus ook eigenaar worden van de helft. Kan er eventueel een 40-60 verdeling gebeuren, en moet dit dan zowel voor de grond als de woning?
3. zijn er andere manieren om dit aan te pakken?
4. waar kan je terecht met zo'n vragen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd.

Vriendelijke groet,
Sam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 01 jun 2021 12:30

Heb je bij stedebouw al gechecked of die wijziging van landbouwgrond naar bouwgrond kan? Dat is nl hoogst ongewoon ....

Sam484
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2021 14:23

Bedankt voor jouw reactie. Dit zou normaal geen probleem moeten zijn, het ligt op de rand van de woonzone. Dit werd inderdaad al eens mondeling afgetoetst, maar ligt nog niet officieel vast. Dit moet worden voorgelegd bij de opmaak van het nieuwe RUP.

Reclame

Terug naar “Kopen”