Vruchtgebruik-Naakte eigendom

Marco62
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik-Naakte eigendom

#1 , 25 mei 2021 12:45

Hoi,
Mijn alleenwonende vader heeft recent de diagnose van Alzheimer gekregen en verhuist eind deze week naar een rusthuis omdat hij niet meer mag alleen wonen op doktersadvies.
Mijn vader heeft het vruchtgebruik van de woonst en ik heb de naakte eigendom in bezit, dit is al vele jaren geleden verdeeld geweest, mijn zus en broer hebben daarvoor een bouwgrond in bezit gekregen.
Mijn vader zit financieel aan de grond en is niet meer in staat het huis verder te onderhouden, dit is trouwens al meerdere jaren het geval..het huis is al jaren verwaarloost. Mijn vader heeft vroeger altijd goed geleefd.
Met mijn zus en broer zijn er wat familiale twisten geweest en is de verstandhouding niet optimaal maar in het belang van mijn vader hebben we dat voorlopig even terzijde geschoven.
Ik heb begrepen dat er een bewindvoerder zou moeten aangeduid worden om de belangen van mijn vader te behartigen...
Mijn vraag is nu, kan ik me zelf kandidaat stellen om bewindvoerder te worden omdanks de tegenstrijdige belangen -vruchtgebruik-naakte eigendom?
Mijn zus en broer zijn voorlopig niet erg happig dit te doen.
Wat gebeurt er indien een externe bewindvoerder word aangeduid? Kan deze me verplichten de woonst te verkopen of verplichten om te zetten? Indien niet kan ik de bewindvoerder verplichten verder in te staan voor het onderhoud van het huis?
Indien wel, Worden de omzettingstabellen als richtlijn gebruikt of kan je een compromis maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 mei 2021 14:57

Mijn vader heeft het vruchtgebruik van de woonst en ik heb de naakte eigendom in bezit, dit is al vele jaren geleden verdeeld geweest, mijn zus en broer hebben daarvoor een bouwgrond in bezit gekregen.
Zijn uw broer en zus ook nog naakte eigenaars van de woning :?:
Uw vader nog deels eigenaar :?:
Bent u mee naakte eigenaar van de gronden of zijn uw broer en zus volle eigenaar van hun stuk :?:

Mijn vader zit financieel aan de grond en is niet meer in staat het huis verder te onderhouden, dit is trouwens al meerdere jaren het geval..het huis is al jaren verwaarloost.
Het vruchtgebruik (verhuur) zal desondanks als een mogelijke inkomstenbron gezien worden als uw vader de rekeningen voor rusthuis niet kan betalen ...

Ik heb begrepen dat er een bewindvoerder zou moeten aangeduid worden om de belangen van mijn vader te behartigen...
Aangezien hij dat niet meer zelf kan , ja
Mijn vraag is nu, kan ik me zelf kandidaat stellen om bewindvoerder te worden omdanks de tegenstrijdige belangen -vruchtgebruik-naakte eigendom?
Dat kan zeker

Wat gebeurt er indien een externe bewindvoerder word aangeduid? Kan deze me verplichten de woonst te verkopen of verplichten om te zetten?
Hangt er van af of uw vader nog meer is dan louter vruchtgebruiker ...
Gedeelde eigendom, dan kan bewindvoerder in belang van uw vader beslissen te verkopen.
Als vader geen (mede)eigenaar meer is, gaat een bewindvoerder u niet doen verkopen ...

Omzetting vruchtgebruik zou kunnen, afhankelijk van wat het nog oplevert

Vruchtgebruik te gelde maken door verhuur van de woning is ook mogelijk en meer voor de hand liggend

Indien niet kan ik de bewindvoerder verplichten verder in te staan voor het onderhoud van het huis?
Ben je je er van bewust dat de naakte eigenaar in staat voor de grote kosten aan de woning :?:

Marco62
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mei 2021 08:30

Zijn uw broer en zus ook nog naakte eigenaars van de woning :?:
Bent u mee naakte eigenaar van de gronden of zijn uw broer en zus volle eigenaar van hun stuk :?:
Nee, ik heb alleen de naakte eigendom van het huis, mijn broer en zus waren volle eigenaar van hun grond en hebben die al ten gelde gemaakt

Mijn vraag is nu, kan ik me zelf kandidaat stellen om bewindvoerder te worden omdanks de tegenstrijdige belangen -vruchtgebruik-naakte eigendom?
Dat kan zeker
Bedankt, hier had ik mijn twijfels over..

Wat gebeurt er indien een externe bewindvoerder word aangeduid? Kan deze me verplichten de woonst te verkopen of verplichten om te zetten?
Hangt er van af of uw vader nog meer is dan louter vruchtgebruiker ...
Gedeelde eigendom, dan kan bewindvoerder in belang van uw vader beslissen te verkopen.
Als vader geen (mede)eigenaar meer is, gaat een bewindvoerder u niet doen verkopen ...
Mijn vader is louter vruchtgebruiker
Omzetting vruchtgebruik zou kunnen, afhankelijk van wat het nog oplevert

Vruchtgebruik te gelde maken door verhuur van de woning is ook mogelijk en meer voor de hand liggend
Wil best omzetting van vruchtgebruik maar alleen nog naar de waarde van de staat waarin het huis zich nu bevind.
Het huis verhuren kan inderdaad, maar dan zouden er best wat verfraaiingswerken moeten gebeuren aan het huis die ten koste van de vruchtgebruiker zijn.

Indien niet kan ik de bewindvoerder verplichten verder in te staan voor het onderhoud van het huis?
Ben je je er van bewust dat de naakte eigenaar in staat voor de grote kosten aan de woning :?:
Ja, voor de grove werken.. herstellen van oprit(die vroeger in heel goede staat was), verven, behangen en het huis in de goede staat houden waarin het zich vroeger bevond is de plicht van de vruchtgebruiker dacht ik... Tevens is recent de wet aangepast had ik ergens gelezen dat een vruchtgebruiker nu ook een deel moet mee betalen voor de grove werken.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 26 mei 2021 20:18

Nee, ik heb alleen de naakte eigendom van het huis
Mijn vader is louter vruchtgebruiker
Je hebt daarmee vrees ik de minst voordelige of minstens de lastigste deal gedaan tov je broer en zus.

Best eens met broer en zus over praten en kijken of de neuzen in dezelfde richting wijzen voor je de Vrederechter vraagt om jezelf als bewindvoerder aan te stellen.

Wil best omzetting van vruchtgebruik maar alleen nog naar de waarde van de staat waarin het huis zich nu bevind.
Je kan de notaris de omzetting vruchtgebruik eens laten berekenen en kijken wat je dat kost.

Het huis verhuren kan inderdaad, maar dan zouden er best wat verfraaiingswerken moeten gebeuren aan het huis die ten koste van de vruchtgebruiker zijn.
Voor omzetting ga je de toelating van de Vrederechter nodig hebben, omdat je aanzienlijke potentiële inkomsten wegneemt
Die gaat dat enkel toelaten als het er niet toe leidt dat je vader financieel in problemen komt binnen zijn levensverwachting.

Dus de te voorziene kosten afwegen tov zijn inkomsten, over die periode.

Je gaat die omzetting moeten bepleiten ...
Hoe lager ze is, hoe beter / goedkoper voor jou
Maar hoe lastiger je ze verkocht gaat krijgen aan de Vrederechter als de inkomsten niet volstaan voor de kosten.


Kosten voor nodige verfraaiingswerken becijferen.

Mogelijke huurprijs zonder en met verfraaiingswerken.

Verder ook kijken naar wettelijke voorwaarden om woning te mogen verhuren.
Isolatie, verwarming, elektriciteit ... allemaal in orde :?:


Tevens is recent de wet aangepast had ik ergens gelezen dat een vruchtgebruiker nu ook een deel moet mee betalen voor de grove werken.
Per 1 september 21 blijkbaar

https://pareto.be/nl/wijziging-op-komst ... eigenaars/

Grote onkosten gaan dan blijkbaar per % van de waarde van het vruchtgebruik voor de vruchtgebruiker zijn.
Hoe làger het vruchtgebruik van uw vader wordt, hoe minder hij moet bijdragen om aan een goede huurinkomst te komen, ... maar hoe meer jij dus zal moeten betalen van grote werken :idea:

Marco62
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2021 10:26

Best eens met broer en zus over praten en kijken of de neuzen in dezelfde richting wijzen voor je de Vrederechter vraagt om jezelf als bewindvoerder aan te stellen.
Gaan we binnenkort eens doen, heb geen probleem als een van ons beide het wil doen, hou het liever binnen de familie als het mogelijk is

Voor omzetting ga je de toelating van de Vrederechter nodig hebben, omdat je aanzienlijke potentiële inkomsten wegneemt
Die gaat dat enkel toelaten als het er niet toe leidt dat je vader financieel in problemen komt binnen zijn levensverwachting.
Dus de te voorziene kosten afwegen tov zijn inkomsten, over die periode.
Je gaat die omzetting moeten bepleiten ...
Hoe lager ze is, hoe beter / goedkoper voor jou
Maar hoe lastiger je ze verkocht gaat krijgen aan de Vrederechter als de inkomsten niet volstaan voor de kosten.
Begrijp ik volledig, maar heb ook mijn rechten daar het huis dan verder moet onderhouden worden als we niet overeenkomen en de lasten, kadaster etc..dan verder door mijn vader moet gedragen worden en aangezien hij onvermogend is.. een mooie redelijke onderhandelende oplossing is dan ook mijn wens maar niet tot elke prijs.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 27 mei 2021 20:35

Begrijp ik volledig, maar heb ook mijn rechten daar het huis dan verder moet onderhouden worden
Dat is het eeuwige probleem van de naakte eigenaar

dan verder door mijn vader moet gedragen worden en aangezien hij onvermogend is.
Denk je dat dat argument gaat "pakken" :?:

Jullie ouders hebben (of gaan) hun kinderen 2 bouwgronden & woning na(ge)laten
Je gaat je vader moeilijk op zijn oude dag als onvermogend kunnen afdoen voor de rechtbank ...

Speel advocaat van de duivel, maar kijk hiermee uit :!:
Kan verkeerd overkomen ...

Terug naar “Kopen”