Handelspraktijken immokantoor

Trienet72
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Handelspraktijken immokantoor

#1 , 11 mei 2021 12:05

Wij deden een mondeling bod op een huis, bod werd door verkopers aanvaard. Toen wij wilden een aankoopbelifte tekenen want volgens immokantoor wilden de kopers dit, kon dit enkel gebeuren als het immokantoor ook ons huis mocht verkopen. Toen we weigerden begon de makelaar heel bits te worden en te dreigen dat de aankoop toen niet ging doorgaan. Ik ben gezwicht en mijn man heeft me gevolgd. Bij immokantoor ondertekenden wij een aankoopbelofte, waarvan we geen kopie meekregen want deze moest door verkopers tegengetekend worden. We hadden 7 dagen bedenktijd. Toen we 's anderendaags daarop beroepten zei makelaar dat we afstand gedaan hadden van dot recht. Ze heeft moedwillig een 3de exemplaar door ons laten tekenen waarop bij het afzien van dit recht een groen leeg kotje stond met ja ernaast en eronder een zwzrt leeg kotje met nee. Het eerste blad is zelfs niet door ons geparafeerd, terwijl wij dit wel op alle bladen gedaan hadden. Ondertussen is dit contract geannuleerd maar ze heeft tegen de verkopers gezegd dat wij geen geld hebben aangezien we ons huis niet gaan verkopen en dat wij wispelturig zijn. Ik heb op mail dat wij een bod uitbrengen en dat wij eenzijdig de aankoopbelofte ondertekend hebben. De makelaar is ondertussen met nieuwe kopers komen aandraven die, volgens haar, over cashgeld beschikken. Dus wij zijn het kwijt. Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 11 mei 2021 12:29

Dat kan. Er werd immers niets ondertekend, noch door makelaar, noch door verkoper.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 mei 2021 15:57

Daarom steeds best en foto van het document maken als je geen kopie meekrijgt. Dan heb je toch enig bewijs. Ik het vervolg niet meer zeggen dat je uw huis ook wil verkopen, en als ze erachter vragen, ze je gewoon dat het al beloofd / verkocht is aan een familie.

Reclame

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mei 2021 16:38

Klacht indienen bij het BIV. Concreet kunnen er al inbreuken tegen art. 52 en 61 van hun deontologie weerhouden worden, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat zelfs het BIV dergelijk gedrag zomaar zou laten passeren.

Trienet72
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mei 2021 18:06

Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik heb wel een mail vh immokantoor waarin staat dat we de aankoopbelofte eenzijdig getekend hebben. Je tekend deze toch maar als je bod aanvaard wordt? En is een bod en aanvaarding niet bindend? Ik ga zowiezo een klacht indienen.

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mei 2021 18:10

Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik heb wel een mail vh immokantoor waarin staat dat we de aankoopbelofte eenzijdig getekend hebben. Je tekend deze toch maar als je bod aanvaard wordt? En is een bod en aanvaarding niet bindend? Ik ga zowiezo een klacht indienen.
Nee, je tekent een aankoopbelofte als je je wil verbinden om te kopen tegen een bepaalde prijs. Niet noodzakelijk als je weet dat dit aanvaard zal worden.

Verder ben ik helemaal akkoord met de andere reacties:

1. Juridisch heb je geen recht om de woning te kopen.
2. De makelaar schendt de gedragscode van het BIV en een klacht is op zijn plaats.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 11 mei 2021 19:59

En hij mag ook geen voorwaarden stellen aan dat akkoord door de koper te verplichten zijn woning via hem te verkopen. Die moet volledig vrij kunnen beslissen....

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#8 , 11 mei 2021 21:38

Beste

Opnieuw advies bij het vervolg van jullie zoektocht.
Bij de aankoop van een woning betalen jullie je notaris een zeer stevig ereloon. Laat hem/haar daar dan ook voor werken.
Teken nooit iets bij een makelaar. Laat de makelaar documenten in kwestie naar je notaris doorsturen zodat die dat kan nakijken en advies kan geven. Dat is ook een rem op onwettige drukkingsmiddelen die sommige makelaars hanteren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 11 mei 2021 21:59

En hij mag ook geen voorwaarden stellen aan dat akkoord door de koper te verplichten zijn woning via hem te verkopen. Die moet volledig vrij kunnen beslissen....
Ik denk dat hij (zij? ) vooral op dat punt in de fout gaat. Hij creëert mijns inziens ook een belangenconflict met zijn eerste opdrachtgever, want het is op zijn minst een mogelijkheid dat hij u een lagere prijs "kan voorstellen" mits uw akkoord om hem (de makelaar dus) ook uw eigendom te laten verkopen. Very tricky toch :shock: .

Trienet72
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 mei 2021 09:54

We hebben ondertussen een vriend laten informeren naar het huis en er is een optie op, niet door ons. Ik dien vandaag klacht in bij BIV.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 12 mei 2021 10:43

Laat ons dit eerst toch maar eens nuchter bekijken:

1. Hoe gaat u één en ander bewijzen zonder enig bewijsstuk? De éénzijdige aankoopbelofte betekent geenszins dat er een verkoop heeft plaatsgevonden. Er moet eerst een schriftelijke aanvaarding zijn door de verkoper, zolang dat niet het geval is kan men niet aantonen dat er een wilsovereenstemming is over voorwerp en prijs van de verkoop. Volgens het burgerlijk wetboek heeft er bij gebrek daaraan geen verkoop plaatsgevonden.
Aangezien -zoals het woord zegt- de belofte éénzijdig is kan de verkoper ze negeren want hij heeft NIETS beloofd.
Gevolg: u staat met lege handen....geen bewijsbare verkoop

2. Hoe gaat u bewijzen dat de makelaar als voorwaarde heeft gesteld dat hij ook uw woning mag verkopen?
Uit welk schriftelijk document blijkt dat?
Gevolg: zonder bewijs staat u ook hier met lege handen

3. Klacht BIV:
Het BIV vraagt bewijsstukken alvorens het zal onderzoeken of een klacht wordt aanvaard ter beoordeling.
Zelfs als u over dergelijk bewijsstuk zou beschikken moet u er rekening mee houden dat de gemiddelde doorlooptijd van klachtenbehandeling meer dan 1 jaar bedraagt.
Bovendien is de actie/bevoegdheid van het BIV beperkt tot het verbaliseren van de makelaars. Om uw burgerlijke rechten te verkrijgen moet u nog steeds een geding inleiden bij de Rechtbank van Eerste Aanleg.

@mava105
"Daarom steeds best en foto van het document maken als je geen kopie meekrijgt. "
Heeft geen enkel effect ingeval van éénzijdige koopbelofte. Men kan de verkoper of zijn vertegenwoordiger niet dwingen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 12 mei 2021 12:13




.../...



@mava105
"Daarom steeds best en foto van het document maken als je geen kopie meekrijgt. "
Heeft geen enkel effect ingeval van éénzijdige koopbelofte. Men kan de verkoper of zijn vertegenwoordiger niet dwingen.
Ik denk dat mava105 doelde op het andere document, dat waarin TS toestemming / opdracht gaf aan de makelaar om hun bestaande woning ook te verkopen. In zo'n document moet verplicht de mogelijkheid geboden worden om het binnen een aantal dagen op te zeggen, en de verkoper kan daarvan uitdrukkelijk afstand doen door "het juiste kotje " aan te kruisen. En net daarvan heeft TS ook geen exemplaar of kopie, dus ook niets om te bewijzen....

Er valt zijn tegenpartij op moreel vlak dus wel een en ander te verwijten, maar zoals gezegd valt er weinig of niets hard te bewijzen. Tenzij misschien als de verkopende partij zich ook achter een klacht zou scharen, en dan nog.

Trienet72
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 mei 2021 14:31

Ondertussen, na heel veel stress en heen en weer gemail en getelefoneer gaan de verkopers wel aan ons verkopen. Ik heb het voorstel vd verkopers en de aanvaarding door ons op mail. Gevolgd door een mail met "proficiat" vd makelaar... jammer dat dit alles zo moeizaam moest verlopen en dit enkel maar omdat wijzelf ons huis wensen te verkopen. Bedankt iedereen voor de raad.

WP002
Berichten: 1479

#14 , 20 mei 2021 12:41

Les voor de toekomst: NOOIT in zee gaan met een makelaar!

Terug naar “Kopen”