Kan je huur verplichten als de verkoper nog wil blijven?

Stibo
Topic Starter

Kan je huur verplichten als de verkoper nog wil blijven?

#1 , 17 jan 2009 13:05

Goeiedag,

We gaan de compromis tekenen van de aankoop van onze woning.
De eigenaar wil echter nog 3 maanden blijven als de akte is verleden.
Kan ik hem verplichten om huur te betalen? (Ik dacht dat dit automatisch zo ging)
Wat als hij er op de vastgestelde datum nog niet uit is? Kan ik hem dan "op straat" zetten?
Hij vraagt tijd om een huurhuis te zoeken maar de woning staat al even te koop en er werd nog geen enkele moeite gedaan om op te ruimen (en er staat veel rommel!)
Ik vrees dus voor de ernst van die man.
Ik wil niet verder gaan op enkel maar een belofte.

Alvast bedankt
Carine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 jan 2009 13:47

Wij hebben na het verlijden van de akte nog een maand in ons verkochte huis gewoond. Wij hebben wel een ' bezettingsvergoeding ' betaald , moeten betalen. Het mocht niet als huur beschreven worden , want dan val je onder de huurwetgeving.

Spreek goed af en laat de notaris het in de akte opnemen. En laat de afgesproken termijn respecteren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Stibo
Topic Starter

#3 , 17 jan 2009 15:30

Beste wanthon,

Heel erg bedankt!
Ik heb het ganse internet afgezocht maar had nog nooit over een "bezettingsvergoeding" gehoord.
Je hebt me hier serieus mee geholpen!!

Reclame

dieke

#4 , 18 jan 2009 20:16

Inderdaad Stibo, zeker niet over 'huur' praten, want je maakt het jezelf misschien net nog extra moeilijk om hen eruit te zetten! Toen wij nog een maand na ondertekening akte in ons huis wilden blijven wonen, was dat inbegrepen in de koopprijs, maar dat werd ook duidelijk zo op voorhand afgesproken en er werd een schadevergoeding bepaald tvv de kopers indien we die maand zouden overschrijden.

j.demoor

#5 , 19 jan 2009 10:27

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

Beding in het compromis ondubbelzinnig de leveringstijd en handel verder overeenkomstig voornoemde bepalingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#6 , 19 jan 2009 13:29

Het was onze notaris die het 'bezettingsvergoeding' noemde. Ik weet niet of dit een officiëel woord is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ruler

#7 , 21 jan 2009 16:43

Bezettingsvergoeding is officiële bewoording die notarissen gebruiken.

Naast het opnemen van de "vergoeding" in de akte, heeft mijn notaris er ook bijgezet wanneer de vorige eigenaar het pand moet verlaten en welke "boete" er dient betaald te worden (per dag) indien dit niet nageleefd wordt. Dit ligt erg gevoelig maar de notaris zei me dat dit een quasi standard formule was en op het einde van de rit was ik blij, want dan heb je op zijn minst de druk om de vorige eigenaar er op tijd uit te krijgen.

Mr. White

#8 , 26 jan 2009 12:57

Ik kan natuurlijk niet de persoon van wie u koopt, maar ok zou in uw geval het zekere voor het onzekere nemen en

- Een plaatsbeschrijving laten opmaken, om alle discussie te vermijden bij het einde van de 3 maanden bezetting ivm beschadigingen en toestand van de woning bij het ingaan van de bezettingsperiode.

- bij de ondertekening van de akte een deel van het geld laten blokkeren bij de notaris . Dit zou dan kunnen dienen om
1) de eventuele uitdrijfprocedure te betalen (mocht hij er na 3 maanden toch niet uitwillen)
2) de rommel af te voeren die hij achterlaat. En weet dat afval verschrikkelijk veel geld kost.
3) een soort waarborg voor beschadigingen (kan je dan bewijzen via de plaatsbeschrijving)

better safe than sorry ! Niemand kan je iets kwalijk nemen als je dat eist.

dieke

#9 , 26 jan 2009 18:36

Ik kan natuurlijk niet de persoon van wie u koopt, maar ok zou in uw geval het zekere voor het onzekere nemen en

- Een plaatsbeschrijving laten opmaken, om alle discussie te vermijden bij het einde van de 3 maanden bezetting ivm beschadigingen en toestand van de woning bij het ingaan van de bezettingsperiode.

- bij de ondertekening van de akte een deel van het geld laten blokkeren bij de notaris . Dit zou dan kunnen dienen om
1) de eventuele uitdrijfprocedure te betalen (mocht hij er na 3 maanden toch niet uitwillen)
2) de rommel af te voeren die hij achterlaat. En weet dat afval verschrikkelijk veel geld kost.
3) een soort waarborg voor beschadigingen (kan je dan bewijzen via de plaatsbeschrijving)

better safe than sorry ! Niemand kan je iets kwalijk nemen als je dat eist.
Better safe than sorry is zeker een goede raad. Echter, als verkopers reeds met kopers, voor het overeenkomen van de prijs, hadden afgesproken dat ze nog een tijdje zouden blijven wonen na akte, zullen ze het de kopers zeer zeker wel kwalijk nemen als kopers nu ineens zouden eisen dat een bepaalde som zou geblokkeerd worden tot ingebruikname. Volgens mij kan dit wettelijk gezien zelfs ook een probleem opleveren voor de kopers zelf. Zolang de volledige koopsom niet betaald is aan de verkopers, is het goed niet in volle eigendom van de kopers en zouden verkopers zich hierop eventueel kunnen beroepen!

Ook een plaatsbeschrijving is in dit geval niet gebruikelijk en daar zou ik als verkoper ook niet happig op zijn. Gewoon al omdat dat tijd in beslag neemt en je waarschijnlijk wel andere dingen te doen hebt op het moment dat je bezig bent je nieuwe woonst in orde te brengen. Bovendien heb je als koper sowieso op dat vlak een beetje een vervelende positie. In de tijd tussen verkoopovereenkomst en akte kan er immers sowieso altijd nog wat gebeuren met het huis. Je kan moeilijk voor elke verkoop een tot in de puntjes gedetailleerde plaatsbeschrijving maken, wat maakt dat je bij elke verkoop een beetje aan 'hoop' bent overgeleverd op dat vlak. Hoewel de verkoper natuurlijk juridisch gezien wel de plicht heeft om het goed over te leveren in de staat waarin het was toen koper het bezichtigde. Voor grote onzichtbare gebreken en dingen zoals rommel e.d. heb je als koper vaak wel verhaalrecht.

Terug naar “Kopen”