Verkoper weigert compromis te ondertekenen

Ellen84
Topic Starter

Verkoper weigert compromis te ondertekenen

#1 , 12 jan 2009 15:46

Hallo,

Een tijdje geleden hebben mijn vriend en ik ons droomhuisje gevonden.
We brachten een bod uit dat de verkoper accepteerde.
De compromis werd opgemaakt, we gingen langs bij de bank enz... .
Na een beetje heen en weer geschrijf van de notarissen over de voorwaarden, ondertekenden wij als eerste de compromis. Daarna belden we de verkoper op om te zeggen dat we getekend hadden. Toen kregen we te horen dat hij niet meer ging tekenen.
Hij vond dat we er te lang over gedaan hadden om de compromis te ondertekenen terwijl het zijn notaris was dat de compromis niet doorstuurde naar onze notaris.
Mijn vraag: hebben we recht op de schadevergoeding zoals bepaald in de compromis?
Of kunnen we de kosten die wij reeds gemaakt hebben terug vorderen? (kosten overbruggingskrediet bij de bank voor het voorschot)

Alvast bedankt voor het antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 12 jan 2009 23:00

Heeft verkoper compromis ondertekend? Nee? Dan heeft u nergens recht op he. Begin maar eens te bewijzen dat verkoper inderdaad aan u wou verkopen. No offence, maar mijn haren gaan nog steeds een klein beetje rechter staan als ik lees dat er nog steeds mensen zijn die eenzijdig zulke belangrijke documenten ondertekenen. Les voor de toekomst: tekent zulke dingen nooit ofte nimmer nog zonder dat de andere partij op datzelfde moment ook tekent.

Ellen84
Topic Starter

#3 , 13 jan 2009 07:56

Er zijn wel brieven dat wijzen op onderhandelingen tussen de verkoper en ons via de notarissen.
Daar blijkt toch uit dat hij aan ons wou verkopen?
En ja, wij hebben de compromis eenzijdig ondertekend omdat we steeds een goed contact hadden met de verkoper.
Maar blijkbaar is er in deze wereld niemand meer te vertrouwen.

Reclame

horserider

#4 , 02 mar 2009 09:33

Hallo,

Wij zitten met een gelijkaardig probleem.

We willen een huis uit een echtscheiding kopen. Beide partijen hebben schriftelijk hun akkoord gegeven (via hun advocaat). Vrouw doet wel altijd moeilijk en neemt voor alles dubbel haar tijd... Nu heeft de notaris een compromis opgesteld: man heeft getekend, van de vrouw geen reactie meer... Ze heeft nochtans haar schriftelijk akkoord gegeven.

Hoe moet het nu verder? Wij wachten wel al een maand en doen ondertussen al die moeite voor een lening... Volgens mij kan ze er niet meer vantussen, maar kan ze het alleen maar onnodig lang rekken...

De akte verlijden duurt 4 maanden, dus als je nu 4 maanden erbij telt, is het zomer, zo ideaal zijn natuurlijk...

dieke

#5 , 03 mar 2009 13:51

Hallo,

Wij zitten met een gelijkaardig probleem.

We willen een huis uit een echtscheiding kopen. Beide partijen hebben schriftelijk hun akkoord gegeven (via hun advocaat). Vrouw doet wel altijd moeilijk en neemt voor alles dubbel haar tijd... Nu heeft de notaris een compromis opgesteld: man heeft getekend, van de vrouw geen reactie meer... Ze heeft nochtans haar schriftelijk akkoord gegeven.

Hoe moet het nu verder? Wij wachten wel al een maand en doen ondertussen al die moeite voor een lening... Volgens mij kan ze er niet meer vantussen, maar kan ze het alleen maar onnodig lang rekken...

De akte verlijden duurt 4 maanden, dus als je nu 4 maanden erbij telt, is het zomer, zo ideaal zijn natuurlijk...
Zijn deze mensen reeds officieel gescheiden? Wij hebben nl. met een soortgelijk probleem gezeten en onze advocaat heeft dat 'probleem' heel snel opgelost door te stellen dat zo lang de verkopers nog officieel getrouwd waren, de handtekening van 1 van beiden kon 'tellen' voor hun beiden. In hoeverre dit absoluut wettelijk correct is, daarvan heb ik geen weet, maar bij ons heeft het toch geholpen.

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#6 , 20 mar 2009 14:38

Beste,

u stelt dat de verkoper het bod aanvaardde. gebeurde dit op papier? Indien hij bv. in een mail stelt dat hij het bod heeft aanvaard, dan komt in principe door deze aanvaarding reeds een koop - verkoopovereenkomst tot stand. Indien blijkt dat de verkoper nadien niet meer tot verkoop wenst over te gaan hebt U twee mogelijkheden: dagvaarden in gedwongen verkoop of het vragen van een schadevergoeding.

Zelfs indien de compromis niet wordt ondertekend, hebt U in geval van aanvaarding van het bod door de verkoper wel degelijk iets te zeggen.

Ik heb zelf niet zo'n zaak behandeld.

mvg,

Pieter Verherstraeten

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#7 , 20 mar 2009 14:41

horserider,

Uw probleem is eigenlijk een beetje hetzelfde. Hebben beide echtgenoten werkelijk het bod aanvaard? Heeft U m.a.w. twee schriftelijke akkoorden, dan komt er in principe reeds een koop - verkoop tot stand, zelfs indien de compromis niet wordt ondertekend!

Het argument dat een akkoord van één van de echtgenoten telt, kan m.i. moeilijk staande worden gehouden.

beide echtgenoten zijn eigenaar van de woning zodat beide echtgenoten moeten instemmen met een verkoop... .

Indien slechts één van hen een bod aanvaardt, is dat uiteraard onvoldoende.

mvg,

Pieter Verherstraeten

Terug naar “Kopen”