Sloop en wederopbouw aan 6% bij verkaveling met woning

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

Sloop en wederopbouw aan 6% bij verkaveling met woning

#1 , 19 apr 2021 10:56

Hallo,

Situatie:
Kind 1 en 2 krijgen grond geschonken van vader om een woonst op te zetten. Initieel plan was om de woning te slapen slopen (grond is nog niet verkaveld) en na verkavelen beide stukken te laten opbouwen.
Nu we horen dat er een sloop- en wederopbouw korting kan toegepast worden op beide woningen lijkt dit een beter idee.
Om dit te kunnen doen moet de woning blijven staan en moet vader de sloopvergunning terug intrekken -denk ik-.

Als ik volgend stukje tekst citeer van de FOD:
H.2. Ik had begrepen dat het volstaat dat een nieuwe woning op hetzelfde kadastraal perceel van het te slopen gebouw staat (m.b.t. herbouw op gewijzigde plaats). Wat omtrent de volgende situatie: een woning die gesloopt wordt in een twee- lotsverkaveling en er komt op elke kavel een nieuwe woning in de plaats, enkel de woning die komt waar het voormalige gebouw stond, kan waarschijnlijk gebruik maken van de 6%?

A: In dergelijk geval kan de oprichting van beide nieuwe woningen, in principe, gebeuren met toepassing van het tarief van 6%.

Beide woningen zijn gelegen op een nieuw perceel dat deel uitmaakt van een oud bebouwd perceel, waarop het afgebroken bouwwerk stond.
..dan is dat infeite onze situatie.
Klopt het dat we de grond dus eerst moeten laten verkavelen mét woning op? Gaat dit op termijn meer kosten aan bv. schenkingsbelasting, of kan de grond net goedkoper worden gemaakt omdat bouwgrond met een te slopen woning meestal goedkoper wordt verkocht/geschonken).

Dank!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”