bod op huis

Goya68
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

bod op huis

#1 , 18 apr 2021 14:29

Ik heb afgelopen week een bod gedaan op een huis wat niet aanvaard werd. Nu hebben zij een tegenbod gedaan wat ik niet ga doen. Als de verkoper dan alsnog beslist het eerdere bod toch te aanvaarden, ben ik dan nog verplicht hier op in te gaan? Of mag ik dit weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 18 apr 2021 14:40

Hebt u een geldigheidsdatum in uw bod voorzien, of een andere voorwaarde?
Of heeft de verkoper uw eerder bod formeel geweigerd ?

Goya68
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2021 14:54

Het is allemaal mondeling gegaan. Eerst hadden ze me gezegd woensdag iets te laten weten. Woensdag is uiteindelijk vrijdag geworden. Wat is formeel geweigerd? Ze hebben een tegenbod gedaan. IK was al hoger gegaan dan ik uiteindelijk voorzien had. Nu hebben zij er een prijs opgeplakt dat ze er willen van hebben. Ik heb gezegd dat ik ook een paar dagen bedenktijd wou en heb gezegd dat ik uiterlijk dinsdag iets laat weten of ik akkoord ga met hun voorstel, wat ik nu al voor mezelf beslist heb het niet te doen. Maar wat als zij dan alsnog beslissen toch met mijn bod akkoord te gaan? Kan ik dit dan weigeren?

Reclame

Goya68
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2021 14:56

Alle communicatie is via de makelaar gegaan.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2021 19:57

En jouw initiële bod: is dat ook mondeling gegaan of wel op papier / mail? Met of zonder geldigheidsduur?

Ik zou persoonlijk schriftelijk laten weten dat je er akte van neemt dat ze jouw bod geweigerd hebben en jij niet wenst in te gaan op hun tegenbod. Dat maakt het toch al iets moeilijker als ze ineens toch op je origineel bod willen ingaan.

Goya68
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 apr 2021 20:18

Alles is mondeling gegaan via de telefoon. Ik heb geen persoonlijk contact gehad met de verkopers, enkel met de makelaar. Ik heb ook niet expliciet gezegd dat mijn bod geldig bleef, enkel dat ik enkele dagen bedenktijd wou om hun tegenbod af te wegen. Er is afgesproken dat ik hem uiterlijk dinsdag iets zou laten weten. Naar wie zou ik mijn schrijven dan moeten richten? De makelaar of het adres van de verkoper? Ik ken niet eens hun naam, enkel het adres.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 apr 2021 20:42

Rare makelaar die een bod aan de verkopers doorspeelt, zonder je eerst te vragen het bod met de voorwaarden op papier te zetten. Nog nooit geweten eigenlijk.

Nu ja, bel hem dan eerst morgen of overmorgen dat je niet op hun tegenbod ingaat en dat er dus geen verkoop aan jou komt. Niks meer. Je hoort dan wel hoe de vork in elkaar zit.

Hoe gaat hij afdwingen dat je bod nog geldig is als er zelfs nooit een bod op papier heeft gestaan.

Goya68
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 apr 2021 23:13

@ Thomas-A Wel, dat was wat ik mij ook afvroeg...Ik heb de vraag hier gesteld omdat mensen mij gezegd hadden dat elk bod, ook al is het mondeling blijft gelden. Voor mij is dit de eerste keer dat ik een huis ga kopen en ken dus van die hele wetgeving niks of hoe meestal de gang van zaken is. Alleszins heel erg bedankt voor je antwoorden!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 19 apr 2021 09:38

Bijna zeker een sjoemelmakelaar. Door niets op papier te zetten heeft hij of zij de handen vrij. Ben je zeker dat verkopers het bod wel geweigerd hebben? Probeer de eigenaar te weten te komen, bvb door bevraging via de buren, en contacteer die rechtstreeks.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 apr 2021 11:37

Bijna zeker een sjoemelmakelaar. Door niets op papier te zetten heeft hij of zij de handen vrij. Ben je zeker dat verkopers het bod wel geweigerd hebben? Probeer de eigenaar te weten te komen, bvb door bevraging via de buren, en contacteer die rechtstreeks.
Aangezien de topic starter zich afvraagt of hij nog verplicht is te kopen als de verkopers op het initiële bod ingaan, vermoed in dat hij liever niet meer koopt. Ook niet aan zijn origineel geboden prijs.

Dan heeft het natuurlijk weinig meerwaarde om te weten te komen wie de eigenaars zijn.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 19 apr 2021 12:09



Dan heeft het natuurlijk weinig meerwaarde om te weten te komen wie de eigenaars zijn.
Dan zou kandidaat koper rechtstreeks kunnen handelen met e verkoper.

Terug naar “Kopen”