verbreken wederzijdse aankoop/verkoopbelofte

peter borluut
Topic Starter

verbreken wederzijdse aankoop/verkoopbelofte

#1 , 18 dec 2008 10:12

Enkele weken geleden tekenden wij een wederzijdse aankoop/verkoopbelofte voor een woning.
Wij wensen nu van die belofte af omdat ik vrees voor eventueel jobverlies.
Ik ben werkzaam bij Volvo Cars en hoorde plots dat wij bedreigd worden met ontslagen en een verkoop. (slik)
Wij hebben reeds de eigenaars en de makelaar telefonisch op de hoogte gebracht van onze vrees en hoopten op enige redelijkheid van hun kant.
De makelaar blijkt er geen probleem van te maken om de woning opnieuw te koop te stellen maar de eigenaar doet moeilijk.
In die belofte staat dat de compromis pas op 1 april 2009 zou worden getekend en de uiteindelijke akte pas op 1 juli 2009.
Tijd genoeg om een pottentiele koper opnieuw aan te trekken dachten wij...
De eigenaar blijkt nu geen bezoekers meer te willen ontvangen en voor een gesprek met ons staat hij ook al niet open. Wij deden al een voorstel om tussen te komen in de commissie voor de makelaar...
Nu vragen wij ons ook af of wij niet beter een aangetekend schrijven sturen naar betrokken partijen en dat eventueel door een notaris of advocaat laten doen???
Rekening houden met de ruime termijn die nog rest moet er toch een mogelijkheid zijn om onder die 10% schadevergoeding uit te komen?

Wij kunnen eventueel ook nog een ander incidentje aanhalen ivm de uiteindelijke oppervlakte van het gekochte goed.
Er werd ons een schetsje(zonder afmetingen of kadastraal nummer) met de scheidingslijn voorgelegd die wij dienden te ondertekenen. Bij nazicht op het kadaster bleek dit helemaal niet te kloppen en verloren wij zomaar eventjes 60m² van de aangeboden 362m² waar de woning volgens kadaster op staat.
U merkt dat een advocaat hier best een aardige kluif zou aan hebben maar een procedure moet toch vermijdbaar zijn???
Toch willen wij graag advies...
Thx alvast,
Peter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo

#2 , 18 dec 2008 20:39

Tja de deontologie van makelaars vandaag de dag stelt vaak niet veel voor, eerder liegen en bedriegen en achteraf is de koper de klos.

U vooraf informeren bij de gemeente en/of kadaster kost weinig of niets en je merkt er vaak kleine of grote problemen voortijdig mee op.

Ik zou u aanraden om naar uw notaris te gaan en raad te vragen hoe hier tot een oplossing te komen, hij zal dikwijls met de gepaste bewoordingen de verkoper op andere gedachten kunnen brengen of uw de juiste manier van handelen kunnen aanbevelen.

Heidi1311

#3 , 19 dec 2008 08:53

Ik zou altijd een aangetekend schrijven richten zowel naar de verkopers, naar de makelaar en naar de notaris. Dan heb je tenminste al een bewijs dat je alle partijen in kennis gesteld hebt van je probleem.
Door slechts te telefoneren en mondelinge gesprekken heb je totaal niets in handen. Daar heb ik al genoeg ervaring mee gehad.
Indien je geen antwoord krijg kan je nog altijd naar de griffier van het vredegerecht stappen. Daar heb je geen advocaat voor nodig en kan je de kosten beperken. (daar heb ik wel geen ervaring mee, maar ik heb vernomen dat zoiets kan)
Veel succes !

Reclame

peter borluut
Topic Starter

#4 , 20 dec 2008 08:31

wij hebben gisteren een voorstel mogen ontvangen van de makelaar.
Ze gaan de woning opnieuw te koop aanbieden aan 175000euro! Oeffff!
Aan ons is echter gevraagd om tussen te komen in de 3% commissie op 165000euro die wij eerder op de woning geboden hadden.
Mocht de uiteindelijke verkoopprijs iets hoger liggen dan die 165000euro dan komt dit bedrag ons toe zeiden ze. Dit hoger bod wordt dan in mindering gebracht van onze schadeloosstelling van 3%.
De schadevergoeding kan zo beperkt worden tot max 5000euro,of minder indien er hoger wordt geboden.
Dit lijkt mij een faire regeling en zodoende moeten wij niet opdraaien voor de volle 10% of 16500euro! die er normaal kan geeist worden...
Desondanks heb ik toch een aangetekende zending gestuurd om inderdaad zeker iets in handen te hebben. (thx Heidi1311)
Ik wou dit laten weten om aan te tonen dat er,met enige redelijkheid,mogelijkheden zijn.
grtz,
Peter

azery1

#5 , 09 jan 2009 18:46

:oops:
Inlichtingen bij de gemeente: heeft mijn notaris destijds ook gedaan maar de gegevens waren niet juist en nu zit ik met een appartement zonder bouwvergunning: heb wel al tien jaar mij blauw betaald aan taksen en belastingen. Er is een goeie stuiver te verdienen als u mijn zaak kunt oplossen maar ik dank dat ik bij euromillions meer kans maak.
BIJ BOUWMISDRIJF NIET BETALEN . Laat de eigenaar maar komen, hij heeft geen poot om op te staan.

azery1

#6 , 09 jan 2009 18:48

:oops:
Inlichtingen bij de gemeente: heeft mijn notaris destijds ook gedaan maar de gegevens waren niet juist en nu zit ik met een appartement zonder bouwvergunning: heb wel al tien jaar mij blauw betaald aan taksen en belastingen. Er is een goeie stuiver te verdienen als u mijn zaak kunt oplossen maar ik dank dat ik bij euromillions meer kans maak.
BIJ BOUWMISDRIJF NIET BETALEN . Laat de eigenaar maar komen, hij heeft geen poot om op te staan.
Geloof geen snars van die makelaar!!!!!!!!!!!!!! Verkoopswetten zijn zeer streng en ingewikkeld. Raadpleeg zeker een bevoegd persoon en laat u niet nog dieper in de put boren (het gaat reeds over een herverkoop!!!!!!!)

Terug naar “Kopen”