Contract tussen immo kantoor en verkoper.

mkar
Topic Starter

Contract tussen immo kantoor en verkoper.

#1 , 20 nov 2008 02:56

Beste, ik heb enkele maanden geleden getekend voor de aankoop van een eengezinswoning via een vastgoedmakelaar.

Net die periode was ik bezig met de aankoop van een opbrengsthuis, het was een kwestie van enkele weken om de akte te verlijden.

Met de financiële crisis werd plots uit het niets mijn lening afgekeurd voor een tot nu toe onbekende reden, en het rechtstreekse gevolg was dat mijn lening voor mijn eengezinswoning op hold werd gezet en later ook werd afgekeurd, wetend dat mijn huurinkomsten en professioneel inkomen 300% ten opzichte van afbetaling was, was dit een beslissing waar ik nog steeds niet kan inkomen, maar dit laten we even ter zijde.

Ik heb dan afgezien van de aankoop van het eengezinswoning zonder schadevergoeding, tot grote ergernis van de makelaar.(ontbindende voorwaarde lening)

Nu dit allemaal achter de rug is, ben ik datzelfde huis op verschillende advertentie sites tegengekomen, geadverteerd door eigenaar zelf.

Na overleg met mijn makelaar bleek het geen probleem te zijn voor mijn lening en zouden ze alles op papier zetten!

Ik heb dan contact opgenomen met verkoper en heb mijn excuses aangeboden, daaraangekoppeld mijn vraag of ik alsnog het huis kon kopen tegen een prijs die lager was dan de oorspronkelijke vraagprijs van makelaar.

We kwamen tot een akkoord, maar de vraag is nu, kunnen we de verkoop in de minne regelen zonder tussenkomst van die makelaar, die nog steeds volop het huis adverteert op eigen site en promoot in kantoor. Ik weet niet tot wanneer het contract tussen makelaar en verkoper loopt in ieder geval, maar wil zo snel mogelijk tot een akkoord komen en zeker zijn dat ik het huis kan kopen.

Kan de makelaar een schadevergoedig eisen van de verkoper of van mij, als we dit allemaal "achter zijn rug doen".

Dank voor reactie's.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mkar
Topic Starter

#2 , 21 nov 2008 11:29

Niemand enig idee?

Beachcomber

#3 , 21 nov 2008 12:58

Van u kan er alleszins geen schade worden gevorderd, u heeft geen contract met de makelaar. Wat tussen de makelaar en de verkoper geldt is afhankelijk van hun overeenkomst.

Reclame

mkar
Topic Starter

#4 , 21 nov 2008 18:16

Van u kan er alleszins geen schade worden gevorderd, u heeft geen contract met de makelaar. Wat tussen de makelaar en de verkoper geldt is afhankelijk van hun overeenkomst.
Ik heb horen zeggen dat er blijkbaar twee verschillende contracten bestaan tussen makelaar en klant,

eentje "met volmacht" en eentje "zonder volmacht" m.a.w.

bij de ene moet de verkoper een compromis tekenen bij de andere mag de makelaar i.o.v verkoper tekenen en is contract bindend in naam van verkoper. Klopt dit?

Beachcomber

#5 , 24 nov 2008 09:53

Dat klopt. De makelaar is dan gerechtigd om de overeenkomst met de koper af te sluiten, maar als ik me niet vergis kan alleen de eigenaar de nodige handtekeningen zetten bij het verlijden van de akte.

Terug naar “Kopen”