Makelaar geeft mondeling toe dat bod is goedgekeurd en eist erna voorschot

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

Re: Makelaar geeft mondeling toe dat bod is goedgekeurd en eist erna voorschot

#16 , 10 apr 2021 18:38

De toezegging van de makelaar heeft geen enkele juridische waarde.
Enkel een geschrift in die zin van de verkoper telt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ACI678
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#17 , 10 apr 2021 18:58

Niets op papier spijtig genoeg, slechts mondeling overeenkomen. We hebben toen meteen het gevraagd op papier te zetten maar dit nooit gekregen. Toen hadden er al belletjes moeten rinkelen maar bon. Ik zou er niet van verschieten ergens dat ze dit met opzet gedaan hebben in de hoop nog andere potentiële kopers te trekken.

Met de verkoper praten - zijn identiteit wordt geheim gehouden - in de overeenkomst die werd opgesteld staan nergens zijn gegevens. Dit werd in alle geheim naar onze notaris gestuurd nadat ze deze opmerking maakte.

Goed, met wat opzoek werk kunnen we hier vast achter komen maar we weten natuurlijk niet of de eigenaar goed bevriend is met de makelaar bijvoorbeeld.

Kunnen we de makelaar informeren dat we het bod ontbinden daar we niet overeenkomen?

ACI678
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#18 , 10 apr 2021 19:02

De toezegging van de makelaar heeft geen enkele juridische waarde.
Enkel een geschrift in die zin van de verkoper telt.
Maar wat betekent dit voor ons? Er is een mondelinge overeenkomst, wat als de makelaar de koop annuleert? Wat als wij dit doen?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#19 , 10 apr 2021 19:03

Hangt ervan af wat U hebt ondertekend.

"Dit werd in alle geheim naar onze notaris gestuurd "
Wat werd er verstuurd???
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ACI678
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#20 , 10 apr 2021 19:11

Hangt ervan af wat U hebt ondertekend.

"Dit werd in alle geheim naar onze notaris gestuurd "
Wat werd er verstuurd???
Gegevens van de eigenaar, deze waren nodig voor de overeenkomst.

Wij hebben een standaard document doorgestuurd met ons bod en de opschortende voorwaarde vermeld - niet getekend. Niets meer.

bosprocureur
Berichten: 6854

#21 , 10 apr 2021 19:46

Potver... etc.

Als uw notaris de gegevens heeft, dan zijn dat eigenlijk essentiële gegevens voor u, en die u normaal (en zeker op uw vraag) onverwijld moeten overgemaakt worden.
Anders steekt u morgen eens uw licht op in de buurt ?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#22 , 10 apr 2021 20:32

U kan ook gewoon uw stoute schoenen aantrekken, de makelaar per aangetekende brief een schriftelijke bevestiging van het mondeling aanvaarden van uw bod eisen of uw bod als ingetrokken beschouwen binnen 7 dagen.

Persoonlijk zou ik er mijn handen zo vlug mogelijk vanaf trekken.

En dan nog een noot over het makelaarsberoep: ga eens praten met eender welke stedenbouwkundige dienst van eender welke gemeente en vraag hun mening eens over makelaars. Je kan je niet voorstellen wat voor een vragen zij daar op regelmatige basis binnen krijgen van makelaars. Ik ken weinig andere beroepen waar de onkunde in die getale aanwezig is.

ACI678
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#23 , 10 apr 2021 20:32

Zouden we kunnen doen... Ons gevoel zegt dat er alleszins iets louche aan de hand is, gegevens worden verborgen gehouden, bod werd niet gedocumenteerd, alles waar we achter vragen wordt compleet genegeerd. Veel rode vlaggetjes.

Ik denk voornamelijk dat er vanuit de makelaar wantrouwen is naar ons, we zijn een tamelijk jong koppel maar verdienen erg goed en dat lijkt precies wat ongeloofwaardig te overkomen dat we een huis kunnen kopen van een half miljoen.

Hier hebben we geen zin in, we hebben niets te bewijzen aan niemand. Dan zoeken ze maar iemand die wel 10% op kan leggen.

ACI678
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#24 , 10 apr 2021 20:35

U kan ook gewoon uw stoute schoenen aantrekken, de makelaar per aangetekende brief een schriftelijke bevestiging van het mondeling aanvaarden van uw bod eisen of uw bod als ingetrokken beschouwen binnen 7 dagen.

Persoonlijk zou ik er mijn handen zo vlug mogelijk vanaf trekken.

En dan nog een noot over het makelaarsberoep: ga eens praten met eender welke stedenbouwkundige dienst van eender welke gemeente en vraag hun mening eens over makelaars. Je kan je niet voorstellen wat voor een vragen zij daar op regelmatige basis binnen krijgen van makelaars. Ik ken weinig andere beroepen waar de onkunde in die getale aanwezig is.
Dit is een hele goede, anders blijven we in cirkeltjes rond draaien en kunnen we niet verder zoeken. Bedankt voor dit advies, gaan we doen.

Heeft u advies hierin hoe we dit best opstellen? Zijn er wetten waar we naar kunnen verwijzen om ons in te dekken?

ACI678
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#25 , 10 apr 2021 20:43

Waar ik ook aan dacht, ons bod dat we hebben doorgestuurde op papier was 7 dagen geldig. Daar we geen schriftelijk bevestiging gekregen hebben van de verkoper eigenaar, wordt dit dan sowieso niet nietig verklaard?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 11 apr 2021 09:16

. Ik ken weinig andere beroepen waar de onkunde in die getale aanwezig is.
Heb begin van de jaren 1970 eens een cursus gevolgd, ingericht door een destijds bekend makelaarskantoor in de streek. Na een halve dag droge theorie ,(ging eigenlijk enkel over verschillende manieren om klanten te misleiden en in het zak te zetten) kregen we een attest en konden we aan de slag voor diezelfde makelaar. Natuurlijk enkel betaling na een succesvol afgesloten verkoop. Heb dat exact 1 pandbezoek volgehouden, en er toen de brui aan gegeven.
Laatst gewijzigd door mava105 op 11 apr 2021 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

bosprocureur
Berichten: 6854

#27 , 11 apr 2021 09:34

:) na de roaring sixties, nog wat naweeën en cowboystreken?

O tempora o mores

Terug naar “Kopen”