Bodemattest met risicogrond voormalig wassalon

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

Bodemattest met risicogrond voormalig wassalon

#1 , 24 mar 2021 16:07

Vrienden hebben een bod gedaan op een apartement op het eerste verdiep boven een handelszaak waar in 1971 een vergunning voor een wassalon zou gegeven geweest zijn. in 2016 is er een medeeigenschap in het gebouw ontstaan, en nu wordt dit apartement verkocht. Het bodemattest geeft aan dat er een risicogrond is omdat er een wassalon zou geweest zijn, het bodemattest van 2016 zei niets. Nu moet er een bodemonderzoek gebeuren. Ik maak me vooral zorgen dat er eventueel saneringskosten gaan komen, en ie gaan dan uiteraard ten laste van de nieuwe eigenaars (en andere mede-eigenaars) vallen. Het onderzoek moet niet gebeuren voor de verkoop... Dus uiteraard gaat dit niet gebeuren.
Antwoord van Ovam: Is het toch een risicogrond: u geeft aan dat het over een appartement gaat op het 1ste verdiep. Dan is het hier wel belangrijk om te weten of dit appartement valt onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom.
Zo ja, dat valt dit onder artikel 30 en artikel 30bis van het bodemdecreet:maw: als er in het appartement dat verkocht wordt, zelf geen risico-activiteit zit noch in de gemeenschappelijke delen ten behoeve van deze kavel, dient er geen oriënterend bodemonderzoek te gebeuren voordat de verkoop door gaat. Dan moet men artikel 30bis nog na gaan:maw: als deze droogkuis er geweest is voor dat de mede-eigendom tot stand kwam, dient de VME (vereniging van mede-eigenaars) nog éénmalig oriënterend bodemonderzoek uit te voeren. Dit hoeft niet te gebeuren voor dat de verkoop doorgaat.
Als de vereniging van mede-eigenaars een onderzoeksplicht heeft (bv. in kader van artikel 30bis), kan zij geen vrijstelling voor onderzoeksplicht verkrijgen. Enkel particulieren kunnen de vrijstelling voor onderzoeksplicht aanvragen. . Een VME heeft de hoedanigheid van gebruiker.
Indien de VME een éénmalig oriënterend bodemonderzoek uitvoert en er blijken vervolgstappen te zijn, een beschrijvend of eventueel een bodemsanering, dan kan de VME wel een vrijstelling saneringsplicht aanvragen. Indien zij voldoen aan de voorwaarden, dienen zij de vervolgstappen niet uit te voeren.

Wat ik begrijp is dat dit apartement niet echt een aanrader is TENZIJ er een bodemonderzoek gebeurt vóór de verkoop (dus als voorwaarde inverkoopsovereenkomst). Iemand hier meer ervaring me? Alvast dank voor enig advies!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”