Huis op naam van dochter

Sodani
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huis op naam van dochter

#1 , 22 mar 2021 18:45

Ik ga mijn appartement verkopen en een huis aankopen. Momenteel heb ik nog een lening (aftrekbaar belastingen) lopen op het appartement. Deze lening kan overgedragen worden naar het huis wanneer aan- en verkoop op dezelfde dag gebeurt.
Mijn vragen:
- kan ik het huis op mijn dochter haar naam aankopen met het behouden van de bestaande lening op mijn naam en dat ik ook het kadastraal inkomen blijf betalen, want ik zal in die woning wonen
- indien mijn dochter nadien met haar vriend een lening aangaat voor hun woning kan die lening dan af getrokken worden van de belastingen?
- welke voor- en nadelen heeft mijn dochter als ik de woning op haar naam zet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 22 mar 2021 19:04

Bij een “pandwissel” moet het nieuwe pand logischerwijs in volle eigendom zijn. Reken ook uit of de kosten de baten niet overtreffen. Mogelijks vind je een nieuwe lening aan betere voorwaarden.

Bij een gesplitste aankoop naakte eigendom op kind(eren) en vruchtgebruik voor u zijn er ook nadelen: je kan niet meer zelf beslissen of je alsnog terug verkoopt en bij verkoop gaat de waarde van de blote eigendom in geld naar de kind(eren)

Een andere optie is kopen in volle eigendom en later de blote eigendom schenken aan een lager tarief dan de successierechten.

k Weet niet of de lagere registratie van 6% bij zo n aankoop nog kan. Ws dan 10%. Ook meeneembaarheid is mij onduidelijk. Er zijn er alhier die daar alles van weten maar als je plannen concreet zijn ga dan met je vragen naar de notaris die de aktes zal verlijden.

Reclame

Terug naar “Kopen”