Hypotheek lening overnemen met nieuwe partner

Kim.Dirickx88
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hypotheek lening overnemen met nieuwe partner

#1 , 15 mar 2021 15:41

Beste,
Helaas zitten we als nieuw koppel (bijna een jaar) nog steeds met de verkoop van het gezamelijke huis van mijn partner en zijn ex. Tot heden nog niet verkocht, maar we willen eerst uitleg vragen aan bv notaris als het een mogelijkheid is (met goedkeuring ex) dat ik en mijn partner de lening op ons nemen... Toekomstgericht... Er is reeds al jaren betaald aan het huis, om niet volledig opnieuw te moeten beginnen, verdienen we voldoende samen om de lening op ons te nemen, maar het ambetante is: ik en hij werken interim, reeds langer dan een jaar maar ja als de werkgever niet spreekt over vast contract... Het zou zo zonde zijn moest dit bevoorbeeld niet kunnen qua lening overnemen door interim job... de lening bedraagt €1200 (is ook een villa), maar met 2 valt dit goed te doen plus andere kosten. Concreet ik wil vragen, wat doen we eerst? Naar de bank gaan, zien of zij willen of het ok vinden als wij zouden de lening overnemen? Want als interim contract namelijk een probleem vormt, is deze stap naar de bank al tijdverspilling, laat staan het uitleggen en vertellen aan zijn ex partner. Ik dacht te weten, dat moest de bank ja zeggen en we nemen de lening op ons, met goedkeuring ex, word de lening herzien en zal dit stuk minder bedrag zijn voor te betalen maandelijks aan huislening, is dit zo? Alsook buiten interim wat probleem kan zijn/vormen, wil ik vragen, is eigen inbreng noodzakelijk? Het is van hem het huis (en ex nu nog), dus eigen inbreng gebeurde toen ze het aankochten, het leek me zo onrealistisch moest dit nog eens moeten gebeuren? Als alles ok lijkt te zijn moeten we best samenwoonde wettelijk laten opmaken of??? want hij betaalde 10 jaar reeds in het algemeen voor het huis, ik niet... die regeling moet gelijk verlopen maar ken er helaas niet voldoende van... Dus wouden we een afspraak (gratis) met notaris maken voor te kijken als interim contract probleem is, alsook de eigen inbreng noodzakelijk is of wat de opties errond zijn... Realistisch hij is 39 jaar, als het verkocht word, moet hij gaan huren , zonder iets winst te hebben van de verkoop, en is de kans rieel klein dat hij altijd zal moeten huren en nooit nog dat geld samen krijgt wat hij al betaalde en aankocht...Wat kunnen we doen best volgens u? alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 16 mar 2021 22:14

Beste

Er zijin veel onderliggende vragen.
Eerst is er de afwikkeling van de de echtscheiding. De partner die vertrekt heeft normaliter recht op de helft van het verschil tussen de actuele verkoopwaarde van de woning minus de uitstaande schuld van de hypothecaire lening. (Onder vermoeden van een gelijke inbreng van beide partners bij verwerving).
Secundo de vraag of die ‘uitkoop’ kan gebeuren met eigen gelden dan wel gefinancierd moet worden.
Wat betreft de instap van de nieuwe partner : welk eigendomsaandeel wil die verwerven? Wat is zijn eigen inbreng?
Er zal alleszins een verkoop moeten gebeuren... Veel is mogelijk maar best even met een notaris praten wat in jullie dossier het meest gepast zou zijn en dan deze constructie aan de bank voorleggen,
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”