Foute erfgrens

Bdpr
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Foute erfgrens

#1 , 14 mar 2021 15:00

Beste,

2 jaar geleden hebben ik en mijn vriendin een huis gekocht op een stuk grond van 4a6ca. De vorige eigenaars (ook jonge mensen die het huis destijds hebben gekocht en bijna volledig opgeknapt, hebben er ook niet zo lang gewoond), vertelden ons toen dat er achter de grond nog een braakliggend stuk grond gelegen was dat de zoon van de vorige eigenaar momenteel nog gebruikt als moestuin. Het volledige stuk grond was destijds in het bezit van de inmiddels overleden vader van die man, maar deze heeft de totale grond destijds opgedeeld in twee stukken door een schutting: ons stuk en zijn moestuin van 3a16ca. Deze was namelijk ervan op de hoogte dat er ooit achter zijn grond een weg en verkaveling ging komen waardoor dit ook zou verkocht kunnen worden als aparte bouwgrond.

Nu zijn ze onlangs gestart met het aanleggen van deze weg en waren wij geïnteresseerd in het eventueel aankopen van zijn stuk grond om daar eventueel een garage te plaatsen en voor het vergroten van onze tuin. Bij het opzoeken van de oppervlakte op het kadastrale percelenplan kwamen we er echter plots achter dat onze schutting een heel stuk op zijn grond staat (ik schat 7-9m) wat zou betekenen dat we 50m2 van zijn ‘bouwgrond’ in beslag nemen. Dit leek me initieel geen probleem aangezien we dit toch wilden kopen en we hem al gecontacteerd hadden en
hij ook oren had voor een verkoop. Wij hadden inmiddels ook al een eerste bod uitgebracht en hij ging dit met de familie bespreken (hij heeft nog 1 broer en zus die mede eigenaar zijn door het overlijden
van hun vader). Nu kregen wij echter als tegenbod een bedrag dat we echt niet hadden verwacht en onmogelijk voor ons om hierop in te gaan. De familie weet volgens mij niets van de fout geplaatste schutting (gaan ze volgens mij zelf daar gezet hebben zonder beter weten), maar nu voelen ik en mijn vriendin ons natuurlijk dik in de zak gezet met onze aankoop. We hadden destijds bij de aankoop vertrouwen erop dat de schutting juist geplaatst was en ons stuk grond correct afbakende.

Dus ik weet nu niet goed welke stappen we het beste kunnen nemen. Ik wil sowieso het stuk grond dat we nu gebruiken blijven houden, doordat ik er al vanalles mee heb gedaan de afgelopen 2 jaar. We zijn nu vooral bang dat als we dit eerlijk gaan aankaarten, hij dit ook niet apart wil verkopen omdat dan zijn bouwgrond wel een stuk kleiner gaat worden of dat de familie daarvoor ook een onredelijk bedrag gaat vragen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 mar 2021 18:35

Naar mijn mening is het enige correcte antwoord dat de afsluiting op de juiste plaats wordt ingeplant (tenzij het mogelijk zou zijn dat stuk bij te kopen???).
"Sowieso" behouden is niet aan de orde. Ooit "ontploft" dit.
U hebt 2 jaar geleden 4a6ca gekocht, dat kan niet gegroeid zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Bdpr
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2021 19:55

Het is zeker niet mijn bedoeling om dit te verzwijgen, ik weet ook wel dat dit boven gaat komen en wil dit gewoon op een
correcte manier oplossen. Daarom dat ik ook hier pols wat een oplossing zou kunnen zijn. Ik kan niet op het zicht een onderscheid maken tussen 4a6ca of 4a50ca (dit is maar een schatting van mij ik weet niet precies hoe groot het stuk is dat de schutting fout staat). Het punt is gewoon dat ik een grond koop dat perfect is omheind en tegen mij wordt gezegd ‘dit is wat we te koop aanbieden’ en wat ik zag stond mij aan. Dan vraag ik mij gewoon af als het huis dus al minstens 2 keer verkocht is op die manier, kan ik toch niet de eerste persoon zijn dat hier plots op dat kadastraal plan stoot en ziet dat er iets niet klopt.

Dat stuk is 1/9ste van de grond, is dit dan geen verborgen gebrek waar ik ergens verhaal op kan halen? Of mag je zo maar ergens een schutting zetten en een koper doen geloven dat het stuk grond groter is dan het effectief is en moet je altijd alles laten nameten?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 14 mar 2021 19:59

De gegevens van een huis worden bij verkoop opgevraagd aan de respectievelijke administraties. En wat die meedelen, wordt inderdaad in de akte opgenomen, as such.
Quasi niemand controleert die juiste afmetingen, tenzij er een aanleiding toe bestaat.

Op een of andere manier zal dat toch moeten rechtgezet worden. Houd er daarbij wel rekening mee dat zogenoemde "achter" grond niet de volle waarde heeft van bouwgrond.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 16 mar 2021 10:32

Hoeveel is het verschil in euro tussen uw bod, en het tegenbod van de verkopers? Is er een middenweg?

Bdpr
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mar 2021 11:03

Het verschil zou 60.000 euro zijn. Daar heb je hier in de buurt als ik eens snel bekijk gronden voor die bijna het dubbele in oppervlakte zijn. Wij hadden al rekening gehouden met de recente prijzen per vierkante meter in de omgeving en ik wist wel dat ze ons bod niet zomaar gingen accepteren, maar dat verschil vond ik wel van de pot gerukt als je hier in de omgeving eens rondkijkt. Hij klonk zelf ook alsof hij het te hoog vond, maar ze zijn met drie eigenaars eigenlijk dusja.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mar 2021 09:08

Ben je al eens gaan horen bij stedenbouw of je daar wel een garage mag zetten? Want als de mogelijkheden met dat stuk grond heel beperkt zijn (bijvoorbeeld enkel tuin) dan moet zich dat wel uiten in de verkoopprijs natuurlijk...

Terug naar “Kopen”