Ouders willen een huis kopen voor zijn zoon

Alik
Topic Starter
Berichten: 1

Ouders willen een huis kopen voor zijn zoon

#1 , 15 okt 2008 18:44

Hey,

Het probleem zit in het feit dat de ouders van mijn vriend voor hem een studio (een kot) willen kopen. Maar ze willen dat die studio op zijn naam komt.
Ze willen dat omdat ze momenteel in een sociaal huis wonen en omdat ze nog geen onroerende goederen bezitten, moeten ze een veel lager prijs voor het huis betalen.
Ik heb het BW en een aantal andere bronnen geraadpleegd maar ik kan hem slechts adviseren dat de ouders het geld aan hem schenken en hij het huis dan met dat geld zelf koopt.
Iemand een suggestie?
Ik dank u bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 15 okt 2008 20:16

In dat geval lijkt een handgift de beste oplossing (handgift is een juridische constructie waarop je geen schenkingsrechten betaalt) Er zijn enkel successierechten verschuldigd indien er een overlijden plaatsvindt binnen de drie jaar na de handgift.
Indien de zoon niet het enig kind is moet je wel nakijken of de handgift later niet tot problemen zal leiden mbt reservataire erfdelen anderen kinderen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mijnhuurder
Berichten: 46

#3 , 11 dec 2008 22:14

in hoe verre willen ze dat dit definitief is ?

Als ze de zaken toch een beetje onder controle willen houden kunnen ze ook overwegen om naakte eigendom en vruchtgebruik te splitsen.

Bv. de ouders kopen de naakte eigendom, en doen een handgift aan de zoon waarmee hij het vruchtgebruik kan kopen (als ze dan maar nog 3 jaar blijven leven is dat stuk al gratis).

Indien de ouders overlijden, erft hij de naakte eigendom wat stukken minder gaat kosten. Ondertussen houden de ouders wel enige controle over wat de zoon er mee doet (hij kan bv zonder hun toestemming niet verkopen dacht ik).

Maar dat lost natuurlijk het probleem niet op dat ze geen eigendom mogen hebben.

Dus als de zoon braaf is en een braaf lief, handgift idd.

Reclame

Terug naar “Kopen”