Huis te kopen zonder vergunning

AlessioF
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huis te kopen zonder vergunning

#1 , 26 feb 2021 08:40

Beste,
Op 9/2/2021 heb ik een verkoopovereenkomst ondertekend om een huis te kopen (190.000€)

Op 15/2/2021 heb ik bij het Vlaams Woningfonds een woningkrediet aangevraagd.

Gisteren, 25/2/2021, heb ik een slecht nieuws gekregen. De actuele waarde van de woning is 150.000€ want de schatter van de fonds hield geen rekening met keuken en badkamer waarvoor geen bouwvergunning staan.

Eigenlijk staat dit op het contract geschreven:
Voor zover bekend zijn voor het onroerend goed stedenbouwkundige misdrijven vastgesteld NEE

Zo ja, voor de volgende werken, handelingen of functiewijzigingen:
- Tussen het GRB-plan en het oud kadasterplan van 1984 wordt een verschil in bebouwing vastgesteld waarvoor wij in onze archieven geen bouwvergunning terugvinden


De makelaar heeft ons niet correct geïnformeerd.

Het VWF zal de volledige lening geven als de eigenaar deze vergunningen vraagt. Ik heb meteen de makelaar gebeld en hij zei dat de eigenaar het niet zal doen.

Wat kan ik doen? Moet ik naar de gemeente bellen? Wat zijn de risico’s als ik het huis koop? Zo ik kunnen beboet worden?

Bedankt

Alessio

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 feb 2021 10:36

Je moet de makelaar en/of verkoper een aangetekende brief sturen. Je hebt al een verkoopovereenkomst getekend, dus is de verkoop definitief (als ook de verkoper heeft ondertekend). De verkoper moet leveren wat er in staat. Hij zal dus een regularisatie moeten aanvragen.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 26 feb 2021 19:59

De verkoper moet leveren wat er in staat.
Wat zou de verkoper NIET geleverd hebben , die er in de overeenkomst staat ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#4 , 26 feb 2021 20:14

Beste

De tekst van de compromis bevat een clausule waarin de verkoper verklaart dat het gebouw dat hij heeft opgericht of verbouwingen die desgevallend zijn gebeurd, overeenkomstig geldende wetten en regelgeving gebeurden.
Als er bouw overtredingen zijn is dat een valse verklaring die grond is tot vernietiging van de compromis.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 27 feb 2021 16:09

Als er bouw overtredingen zijn is dat een valse verklaring die grond is tot vernietiging van de compromis.

Niet alleen dat .
Als er in de afgelopen jaren geen verzet is geweest tegen niet aangevraagde bouwwerken , die gebeurden in 1984 , dan zijn zulke overtredingen allang verjaart - lees : geregulariseerd .
Daarom dat het compromis ook een clausule bevat die negatief oordeelt over bouwovertredingen .
Voor zover bekend zijn voor het onroerend goed stedenbouwkundige misdrijven vastgesteld NEE
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

AlessioF
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mar 2021 18:11

Beste leiden,

Bedankt voor jullie reactie,

Ik heb een brief van de VWF ontvangen.
Eigenlijk staat dit op de brief geschreven: “We ontvingen het schattingsverslag betreffende de aan te kopen woning te........Onze onafhankelijke deskundige heeft de waarde van deze woning momenteel bepaald op € 150.000, rekening houdend dat de bebouwing achter de hoofdbouw (keuken, sas, wc/badkamer, sas en berging + 2 afzonderlijke afdaken en losse berging) zonder vergunning werd geplaatst. Tevens wordt er in de verkoopovereenkomst in artikel 8.3.2. hier ook naar verwezen. Indien er een regularisatievergunning kan bekomen wordt voor de volledige achterbouw (door de verkopers aan te vragen), kan de waarde van het totale goed vermeerderd worden met € 40.000 en zo gelijk komen met de afgesproken aankoopprijs van € 190.000. Mocht er geen regularisatievergunning kunnen afgeleverd worden voor het niet-vergunde gedeelte, zal uw kredietaanvraag onontvankelijk zijn, daar de woning dan niet meer voldoet aan de gestelde eisen van onze reglementering. Dan dienen wij de aanvraag te annulleren”

Ik voel me opgelicht. Ik zal een manier vinden om het contract te annulleren.

Bedankt
Alessio

Terug naar “Kopen”