opzegging voor eigen gebruik afbreken

Schoofs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

opzegging voor eigen gebruik afbreken

#1 , 24 feb 2021 10:23

Mijn vriend en ik wonen momenteel in een gehuurd huis. Mijn vriend zijn moeder is eigenaar van een appartement. Mijn vriend heeft enige tijd geleden toegezegd aan zijn moeder dat hij in dit appartement zal gaan inwonen en opknap werken zal verrichten. Zijn moeder heeft echter nu in januari pas de huurders op de hoogte gebracht en sinds februari loop hun opzeggingstermijn van 6 maanden. Door mijn carrière op onze huidige woonplaats en een mogelijke zwangerschap (wat we dus op voorhand niet wisten) is het echter niet meer mogelijk om te verhuizen naar het appartement en willen we in ons gehuurd huis blijven. Mijn vraag is nu wat onze opties zijn?
- Moet effectief mijn vriend betrekking nemen gedurende twee jaar tot dit appartement?
- Mogen we het appartement na de opzeggingstermijn omwille van bijzondere omstandigheden (zwangerschap/werk) gewoon terug te huur of te koop zetten.
- Indien de huurders een nieuw appartement vinden voor het einde van de 6 maanden kunnen zij dan nog steeds een schadevergoeding eisen moest het appartement niet voor een familielid betrokken worden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 24 feb 2021 11:11

Ai , een mens kan soms nogal opkijken in het leven.

De mogelijke gezinsuitbreiding is dan weer positief nieuws.

De (ongeveer ) enige werkbare oplossing die ik hier zie is dat iemand een "klapke" gaat doen met de huurders, met de vraag of ze al iets anders hebben, en indien niet, dat de eigenaars bereid zijn afstand te doen van die opzeg, en de huurders vastheid van huur zonder opzeg garanderen, eventueel zonder indexatie ?

Schoofs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2021 13:22

Ai , een mens kan soms nogal opkijken in het leven.

De mogelijke gezinsuitbreiding is dan weer positief nieuws.

De (ongeveer ) enige werkbare oplossing die ik hier zie is dat iemand een "klapke" gaat doen met de huurders, met de vraag of ze al iets anders hebben, en indien niet, dat de eigenaars bereid zijn afstand te doen van die opzeg, en de huurders vastheid van huur zonder opzeg garanderen, eventueel zonder indexatie ?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!
Stel dat de huurders een nieuw appartement hebben gevonden en daar naartoe verhuizen. Mogen de eigenaars dan gewoon het pand opnieuw verhuren aan andere huurders of zijn ze dan nog steeds verplicht om het te gebruiken voor eigen gebruik?
Kan je deze procedure dus nooit omkeren?

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 24 feb 2021 13:49

Kunt u eens de begindatum van het huurcontract ( appartement ) laten weten ?
Is er bij de opzeg een specifieke reden opgegeven ( zelf bewonen ) , of niet ?
Dit zou antwoorden vergemakkelijken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 24 feb 2021 23:33

Als je opzegt voor eigen bewoning (of dichte familie) en je blijft er niet lang genoeg wonen dan kan de opgezegdd huurder een stevige schadevergoeding komen claimen.

CityBird
Berichten: 792

#6 , 05 mar 2021 02:55


Alvast heel erg bedankt voor je reactie!
Stel dat de huurders een nieuw appartement hebben gevonden en daar naartoe verhuizen. Mogen de eigenaars dan gewoon het pand opnieuw verhuren aan andere huurders of zijn ze dan nog steeds verplicht om het te gebruiken voor eigen gebruik?
De huurders kunnen idg een schadevergoeding eisen als je dat pand niet bewoond.
Kan je deze procedure dus nooit omkeren?
Tenzij je een (schriftelijke) overeenkomst hebt met de huurders, vandaar dat “klapke” in het eerste antwoord. Je kan dat echter niet afdwingen, is louter goodwill van de huurders. Het is toch logisch dat dit een tweerichtingsverkeer is, als de huurder zomaar vertrekt kan de verhuurder schadevergoeding eisen, maar omgekeerd toch ook.

Terug naar “Kopen”