Ik heb onlangs een verkaveling gekocht waarop een servitudeweg loopt.
Om de verkavelingsvergunning te kunnen bekomen heeft de vroegere eigenaar deze voetweg laten verplaatsen. Kostprijs was ongeveer 4800 euro ten gunste van de gemeente.
Deze servitudeweg is met zekerheid in geen 30 jaar meer gebruikt, hij is trouwens niet meer zichtbaar, enkel nog op plan. Hierbij komt nog dat dit stukje voetweg van ongeveer 20 meter op de gevel loopt van een huis. Met andere woorden is het een servitudeweg die doodloopt en geen enkel nut heeft (er komen ook geen andere wegen op uit noch verleent hij toegang tot een ander perceel of stuk grond). Ik stel mij daarom wel de vraag waarom de vroegere eigenaar de voetweg,die het nr59 draagt, niet gewoon heeft laten afschaffen.
Ik heb gehoord dat de vroegere eigenaar krap bij kas zat en dringend geld nodig had. Het afschaffen van de voetweg zou een meerwaarde voor de grond betekenen en veel duurder uitkomen dan gewoon te verplaatsen, vandaar de verplaatsing voor 4800 euro.
Deze kost is door de gemeente aangerekend zonder dat er enige werken voor nodig waren, enkel een weiziging op plan.
Nu ben ik eigenaar van dit stuk grond en van deze voetweg . Ik zou nu dat stuk voetweg ,wat tot deze gevel loopt, willen laten afschaffen zodat ik de tuin volledig met hek en poort kan afsluiten. Het andere gedeelte van de voetweg loopt door een bewoond huis, er is geen deur in die gevel.

indien ja,

Bedankt alvast voor de reactie en vriendelijke groeten
Jarko