Na aankoop huis blijkt EPB nog niet afgerond

sampersand
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Na aankoop huis blijkt EPB nog niet afgerond

#1 , 17 feb 2021 11:53

Bedankt voor het lezen van mijn vraag,

Context:
Eind vorig jaar kocht ik mijn eerste, nieuwbouw woning van de tweede eigenaar.
Architectenplan 2016. EPC attest opgesteld in 2018: score 216. Akte verleden in december '20, Februari '21 ingetrokken.
Plots in de zomer komt de originele eigenaar af met een bundel offertes en betaalde facturen ivm het huis.
Hij had deze nog nodig voor de EPB af te ronden zei hij. Had ik nog nooit van gehoord zelfs…
De woning werd sinds '17 verhuurd, daarna verkocht en tot slot verkocht aan mij.
De EPB werd dus niet binnen het jaar na bewoning afgerond, begin november '20 kwamen ze langs voor de nodige testen.
De EPBaanvraag is nog steeds lopende… de max-termijn van 5j is verlopen en er komen sowieso boetes en kosten.

Probleem
Bij het testen voor de EPB komen enkele constructiefouten naar boven.
• Ventilatie simpelweg niet aangesloten
• Zonnepaneel niet geïnstalleerd
• Ramen boven werden kleinere gestoken (maw, minder aanvoer verse passieve verluchting)
• Slechte afwerking in de muren op meerdere plaatsen in de woning & slechte isolatie (= slechte blowerdoortest score)
• Alle deuren moeten onderaan bijgesneden worden.
De originele bouwfirma MarieLux zijn blijken failliet… de architect is me bekend, nog geen contact opgenomen.

Vraag
1) De boetes voor het laattijdig afronden en niet behalen van de EPB lijken me sowieso voor de originele eigenaar die het attest heeft aangevraagd?
2) De kosten voor bovenstaande problemen op te lossen (en tot in het hoeverre deze verplicht uit te voeren zijn) ook? Of zijn deze voor mij?
Wil graag duidelijkheid over verantwoordelijkheden gezien de originele eigenaar is van plan binnen de 5j permanent naar het buitenland te trekken.
De notaris liet me verstaan dat ik die bouwfouten "had moeten weten" en gekocht heb in staat dat het zich bevind, dus geen recht heb van spreken.
Op basis van jullie advies kan ik lijkt me enkel nog naar verzekering (rechtsbijstand), advocaat en evt procedure vredegerecht opstarten, denk ik.
Of met enige stress afwachten welke kosten er op me afkomen en mezelf nog een extra lening aansmeren. :?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”