Immo volgt regels niet

Phietje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

Immo volgt regels niet

#1 , 12 feb 2021 06:35

Waar moet ik zijn om een immo aan te klagen die de regels niet volgt: de sleutel vroeger geven aan de mensen dan het moment van akte, verkopen aan kandidaten van de vorige immo in de periode waar het niet mag? Kan de verkoper (mijn vriend)
hier ook nadeel uit halen uit die klacht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 12 feb 2021 07:02

Waarom zou een immokantoor niet mogen verkopen aan mensen die eerder NIET besloten tot kopen?

Anderzijds, ik begrijp dat er dus eerder een ander kantoor aangesteld was. Heeft uw vriend bij het einde van die opdracht een lijst met kandidaat kopers gekregen? Stond de huidige koper (??) daar ook op ? En indien ja, heeft uw vriend toch een verkoopsovereenkomst met die mensen ondertekend ?

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 12 feb 2021 11:05

Bijkomend, de sleutels vroeger geven dan het tijdstip van de akte, is zonder akkoord van de eigenaar wel echt zeer onvoorzichtig, op zijn minst gezegd.

Heeft uw vriend hierdoor schade geleden ?

Voor klachten over die makelaar kan uw vriend volgens mij wel terecht bij het BIV , beroepsvereniging van de immomakelaars, op BIV.be

Reclame

Phietje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 feb 2021 15:31

Beste bosprocureur

Hij had 2 immo's in co-immomakelaarschap. Hij heeft van de ene immo een lijst gekregen, van de andere niet. Het gaat om kopers die interesse toonden met de immo waar hij geen lijst van kreeg. Hij was er niet van op de hoogte dat het over een kandidaat ging van vroeger. (Zij wist dit wel...) Waarom die immo dit niet mag doen: binnen de 6 maanden mag je als immo niet in zee gaan met een kandidaat-koper van een vorige immo. Dit doet ze wel. Ze bericht ons over heel weinig dingen (of te laat, zoals in dit geval). Hij heeft reeds getekend. Maar ik vind al haar leugens en hypocrisie niet OK. Als hij twijfelt over iets, slaagt ze er altijd in om hem te overtuigen, zoals: 'die prijs ga je nooit meer krijgen!' Het huis wordt naar mijn mening ook onder de prijs verkocht. Hij heeft nog geen schade geleden door die sleutel. Als dit in principe niet mag, dan snap ik niet waarom ze dit wel doet. Bedankt voor de tip. Ik ga eens contact opnemen met BIV.

Met vriendelijke groeten
Phietje

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 14 feb 2021 19:55

* als er al een getekend compromis is, zal u (of uw vriend) er weinig kunnen aan veranderen.

* Dat huidige immo niet, binnen de zes maand, in zee zou mogen gaan met een kandidaat-koper van vorige immo begrijp ik niet goed. Iets anders, maar dat is dan tussen de makelaars onderling, zou zijn dat de eerste makelaar de commissie zou mogen vragen, maar dan zou die eerste makelaar ook moeten aantonen dat hij/zij binnen de week ( ik dacht zeven of acht dagen) een lijst met zijn kandidaten doorgestuurd had. En dat is dus niet gebeurd ? Dan waren er strikt genomen helemaal geen kandidaten, dus ....

* Ik zou er op dit ogenblik niet teveel energie insteken; voordat een klacht behandeld wordt door de beroepsvereniging, zal er al een hele tijd verlopen (corona en zo, weet je wel :) ) en dan nog, uzelf zal er niet veel van horen vrees ik. Ik denk dat die zaken binnenskamers afgehandeld worden. En als u geen schade kan aantonen, wat valt er dan nog te verwachten?

Terug naar “Kopen”