Woning verkopen aan kind, geld vervolgens schenken

Anton9620
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Woning verkopen aan kind, geld vervolgens schenken

#1 , 04 jan 2021 11:36

Goedemiddag,

Vooreeerst een gelukkig nieuwjaar.
Mijn vraag luidt als volgt: ik heb een 2de woning die jaren verhuurd is geweest. Vanaf volgende maand vertrekken de huurders. Ik zou graag deze woning verkopen aan mijn (enige) kind. De kostprijs geraamd door een landmeter-expert bedraagt 220 000 euro. Dit zouden we dan ook als verkoopsprijs overeenkomen om latere problemen te vermijden.
Is het mogelijk om dit geld, dat mijn dochter gaat lenen en vervolgens op mijn rekening terechtkomt, via een gewone bankoverschrijving naar mijn dochter terug te storten? Zij zou dit dan gebruiken voor de aankoop van een bouwgrond en deze binnen 2 jaar bebouwen en vervolgens mijn tweede woning opnieuw verkopen aan derden.

Hopelijk is de situatie een beetje duidelijk?
Alvast bedankt voor uw antwoord(en).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2021 12:41

Het is fiscaal voordeliger om de woning aan uw dochter te schenken.
Met uw nodeloos ingewikkeld scenario loopt u ook nog de kans dat erfenisrechten moeten worden betaald op de terugstorting van het geld indien u binnen de drie jaar zou overlijden.
Uw dochter kan gewoon geld lenen om de grond aan te kopen zonder de moeizame omweg.

Bespreek het nog eens in detail met uw notaris.

schenkingsrechten woning in Vlaanderen:
schijf: 0 – 150.000 euro: 3%
schijf: 150.000 – 250.000 euro: 9%
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Kopen”