Gebouw opdelen in 2 appartementen mogenlijk?

stevesa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gebouw opdelen in 2 appartementen mogenlijk?

#1 , 04 jan 2021 00:33

Beste Forumleden,


Ik zelf ben opzoek naar een eigen woonst, nu was mijn oog gevallen op een gebouw dat bestaat uit 2 appartementen en daaronder een garage. Nu was mijn idee om in een van de appartementen zelf te gaan betrekken en het andere te verhuren. En eventueel op termijn beide appartementen te verhuren.

Maar na enig onderzoek kwam ik er achter dat tussen beide appartementen de nutsvoorzieningen reeds gescheiden zijn. Hoe het met de garage/ hall zit ben ik nog niet uit.

Verder kwam ik er ook achter dat het gebouw maar 1 huisnummer heeft, en geen huisnummer + 2 busnummers. (vroeger was het gebouw bewoond door dezelfde familie)
Dit baart mijzelf wat zorgen/vragen.
Na gesprek met de makelaar hierover blijkt dat dit in aanvraag is, bij de desbetreffende instanties.
Het is niet de eerste keer dat ik gehele gebouwen te koop zie (1 koop), dat bestaat uit verschillende wooneenheden. Maar geen idee hoe dat verloopt maar het is toch iets dat af en toe voorkomt.

Nu is mijn vraag naar jullie toe: Heeft iemand hier kennis van of nog beter ervaring mee?

-Wat moet er gedaan worden/op gelet worden om dit op te delen in 2 wooneenheden(& gemeenschappelijke ruimten).
-Hoe verloopt dan de verkoop als dit opgedeeld is in 2 wooneenheden

Zou het eventueel voordeliger zijn in aankoop om deze misschien pas in 2 aparte woonsten te delen als ik de eigenaar ben of niet?



Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 jan 2021 12:23

Best navraag doe bij uw gemeente of beide appartemeten wel vergund zijn. Het gebeurd regelmatig dat huiseigenaren hun pand opdelen, zonder bouwtoelating.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 jan 2021 20:22

Je zal een omgevings (aka "bouw-") vergunning voor opdeling moeten aanvragen om dat administratief in orde te krijgen.

Dat doe je pas als je eigenaar bent.

1 huisnummer en geen aparte busnummers is zowat gegarandeerd niet officieel opgedeeld.
Zelfs meerdere busnummers is geen garantie daarop.


Bij verkoop / verhuur moet je ook oplijsten wàt je precies verkoopt/verhuurt, en wat gemeenschappelijke delen zijn - op basis plan opdeling.
Voor verkoop met verdeelsleutels tussen eigenaars inzake onkosten (bvb voor dak).

Reclame

Terug naar “Kopen”