Verplichte brandverzekering na aankoop

Henk123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verplichte brandverzekering na aankoop

#1 , 28 dec 2020 20:09

Beste,

Ik heb recent een appartement gekocht.
Voor deze aankoop heb ik een woonkrediet aangevraagd.
Nu heb ik via een hypotheek adviseur een krediet contract ondertekend voor 25 jaar (met 25 jaar vaste rente).
Één van de voorwaarden voor het verkrijgen van het krediet was een verplichte brandverzekering.
Ik was hiervan op de hoogte en ben hier mee akkoord gegaan.
Nu heb ik bericht gekregen via mijn hypotheekadviseur dat ik blijkbaar verplicht ben om bij de bank waar ik mijn krediet krijg ook de brandverzekering moet afsluiten.
Ik vind hier niks van terug in het krediet contract.
Ik heb natuurlijk verschillende simulaties gedaan voor brandverzekeringen en ik kom bij de verzekering via mijn kredietverstrekker twee keer zo duur uit.
Dat zou betekenen dat ik 25 jaar lang mijn brandverzekering moet betalen aan mijn bank (en zij zouden het premiebedrag tijdens die 25 jaar nog kunnen verhogen).
Is dit wettelijk toegestaan?
Zijn er meer hypotheekverstrekkers die dit doen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 dec 2020 20:12

Waarvoor moet die verzekering dienen?
U bent reeds verzekerd door de blokpolis!

Koopt u een appartement dat deel uitmaakt van een gebouw met meerdere wooneenheden, dan zal u in de statuten of basisakte vermeld staan dat u verplicht bent om toe te treden tot de blokpolis (soms syndicuspolis of verzekering mede-eigendom genoemd). Die polis is een vorm van woningverzekering die geldt voor het hele gebouw. Zowel private woongedeelten als de gemeenschappelijke delen worden in deze polis verzekerd voor schade aan derden veroorzaakt door “het gebouw”.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Henk123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2020 20:56

Bedankt voor uw reactie.
Het betreft een woning die is opgedeeld in twee appartementen.
Er is voor het gebouw geen blokpolis afgesloten.
Elk van de twee huishoudens heeft een deel van het gebouw verzekerd.

Reclame

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 dec 2020 21:50

U heeft een contract ondertekend. Het antwoord op uw vraag staat al dan niet in dat contract. Staat dit niet vermeld in het contract, dan kan men dit ook niet afdwingen.

En ja, sommige spelers op de markt hebben dit als voorwaarde, andere niet. Dit valt binnen de contractvrijheid.

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 dec 2020 14:59

Naar mijn begrip kan de bank niet eisen dat de brandverzekering wordt afgesloten bij hen.

Zij kan echter wel een voordelig tarief hebben toegekend op voorwaarde dat er een brandverzekering wordt afgesloten bij hen. Indien dat het geval is, staat dat duidelijk aangegeven in de kredietovereenkomst. U riskeert dan terug te vallen op een hogere rentevoet, als u hier niet aan voldoet.

Als dit niet in de overeenkomst staat, heeft de bank geen poot om op te staan.

Los daarvan: dit is een punt dat naar boven zou moeten komen in de eerste discussies over een lening. Ik zou mijn vragen stellen over de dienstverlening als dit pas zo laat in het proces aan bod komt.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 31 dec 2020 15:49

Bank is NIET VERPLICHT u een lening toe te kennen. Dus geen verzekering bij hun = geen lening.

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 dec 2020 18:22

Bank is NIET VERPLICHT u een lening toe te kennen. Dus geen verzekering bij hun = geen lening.
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... -bank.html

“Het is geen wettelijke verplichting om een brandverzekering af te sluiten, al is het zeker aan te raden om dat te doen. Wanneer u bij de bank aanklopt voor de een woonlening, zal de bank vrijwel altijd ook eisen dat de woning waarvoor u leent gedekt is met en brandverzekering. Let wel: de bank mag u daarentegen niet verplichten om de brandverzekering bij haar af te sluiten. Het staat u vrij om elders een (goedkopere) verzekering af te sluiten.

Korting
Sluit u toch een brandverzekering af bij de bank die ook de woonlening financiert, dan krijgt u doorgaans een korting in de vorm van een lagere rentevoet. Daardoor zijn de meeste kredietnemers niet snel geneigd om de brandverzekering af te sluiten bij een andere bank of verzekeraar. Toch kan dat interessant zijn. Daarvoor moet u in eerste instantie berekenen of het voordeel van de lagere rentevoet opweegt tegen de kosten van een (vaak) duurdere brandverzekering.”


Als men op een andere manier zou werken, zou men zeer eenvoudig de brandverzekering kunnen afsluiten samen met het krediet, en dan nadat de administratie en aankoop volledig geregeld zijn, van verzekering te veranderen.

Terug naar “Kopen”