Huis gekocht met inboedel

Ben_83
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huis gekocht met inboedel

#1 , 14 dec 2020 23:06

Hallo iedereeen,

Wij hebben onlangs een huis gekocht via een notaris. Het huis werd verkocht in opdracht van de rechtbank. Iemand heeft namelijk beslag gelegd op de woning. De eigenaars zelf zijn al meer dan 6 jaar vertrokken uit het huis en hebben heel hun inboedel laten staan.

Nu het probleem dat zich stelt is dat de notaris de opdracht gekregen heeft van de rechtbank om alleen het onroerend goed te verkopen. Nu hebben wij een huis gekocht waar nog alle meubelen in staan. De notaris zegt dat hij het huis niet kan leegmaken. Hij kan dit alleen maar doen als ik officieel eigenaar wordt en hem opdracht geeft om via een deurwaarder het huis leeg te halen. Een heel raar situatie zoals u kan zien.

Ben ik verplicht om het huis te laten leeghalen? En ben ik niet gewoon eigenaar van de woning en wat er in de woning staat vanaf het moment dat ik eigenaar wordt? Dus getekend en betaald heb.

Kan iemand mij hiermee helpen aub

Dank u
Ben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 15 dec 2020 01:38

Neen , een notaris kan zelf geen huis leeg maken . Daarvoor moet hij opdracht krijgen .
Of moet er een beslagvonnis van de rechtbank bestaan ( specifiek voor de inboedel ) .
Als de woning gerechtelijk verkocht werd , dan was er een beslagvonnis , maar of dit alleen ging over het onroerend goed of ook het roerend , moet de notaris duidelijk laten weten op voorhand .

Het lijkt mij dat hier toch een stuk informatie ontbreekt , of dat de notaris alleen maar laat uitschijnen dat hij , in uw opdracht ( waarbij u er ook voor zult betalen ) een deurwaarder kan aanstellen .
Vraag is dan , als het roerend goed enige waarde heeft , waar dat dit naartoe gaat .

Wat stond er in de voorafgaande verkoopsvoorwaarden ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Ben_83
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2020 02:57

Hallo,

Dank voor je antwoord.
In de verkoopsvoorwaarden staat duidelijk dat alleen het onroerend goed wordt verkocht. Ik vermoed dat er wel een vonnis is van beslagname waar duidelijk staat dat alleen het onroerend goed moet verkocht worden. Ook staat er in vermeld dat wanneer het huis niet leeg is wanneer ik eigenaar wordt, ik het mag laten leeghalen en de kosten tot 5000€ kan laten verhalen op de verkoopsprijs. Leeghalen moet wel gebeuren door een deurwaarder.

De inboedel zou door de gemeente in bewaring worden gehouden. Ik begrijp niet wat de gemeente er juist mee te maken heeft?

Ik vermoed, en ik geef hierin volledig de verantwoordelijkheid aan de notaris, dat iemand zijn job niet goed heeft gedaan. Was het niet beter geweest moest de notaris aan de rechtbank hebben gevraagd wat hij moet doen met het roerend goed?

Als ik meega in het verhaal van de notaris dan heb ik op de moment dat ik eigenaar wordt een inboedel in mijn huis die niet van mij is.

Wat zou je me aanraden? Gr ben

Reclame

loeki
Berichten: 267

#4 , 15 dec 2020 06:32

Ook staat er in vermeld dat wanneer het huis niet leeg is wanneer ik eigenaar wordt, ik het mag laten leeghalen en de kosten tot 5000€ kan laten verhalen op de verkoopsprijs. Leeghalen moet wel gebeuren door een deurwaarder.

Toch duidelijk mijns insziens:
U stelt een deurwaarder aan en laat de inboedel weghalen.
Aangezien het aangeslagen inboedel is wordt dat tijdelijk opgeslagen bij de gemeente.
U mag de gemaakte kosten terugvragen aan de notaris tot een bedrag van 5000 euro
Die gaan dan in mindering van de netto opbrengst van de woning

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 dec 2020 12:46

Heb ooit voor mijn werkgever een horecapand gekocht (1990) waar ook nog alle inboedel stond, zowel handelsdeel als privé.
Na een vonnis van de rechtbank mochten we alles opslaan in 1 kamer, nadat een DW een inventaris had gemaakt. Na 3 jaar zouden we dan alles in eigendom krijgen, als voordien de ex-eigenaar er niet om had gevraagd. Het was echetr grotendeel rommel, die na 3 jaar rechtstreeks uit die kamer op de container is gesmeten.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 15 dec 2020 14:52

Quote :
' Ook staat er in vermeld dat wanneer het huis niet leeg is wanneer ik eigenaar wordt, ik het mag laten leeghalen '

Dan lijkt het mij wel duidelijk . U bent gehouden aan de verkoopsvoorwaarden , niet aan een vonnis waar u niets van bekend gemaakt is .
Als u het MAG laten leeghalen , dan is het duidelijk dat u dit MAG , maar zelfs niet MOET . En al zeker niet verplicht bent daarvoor notaris en DW in te schakelen .
Alhoewel een voorstel van 5000 euro verhaalkosten aanlokkelijk is .
U hebt het gekocht , en het is van u , met alles er op en eraan .
Het is hetzelfde als een leeg huis kopen , waar toevallig nog een paar gordijnen hangen , een tuinstoel op het terras staat , en in de tuin een rijtje prei .

De notaris of anderen zijn niet noodzakelijk tekortgeschoten . De voorgeschiedenis kan gecompliceerd geweest zijn ( als de vorige eigenaars al 6 jaar weg zijn ) , en rechtbank zal er eindelijk komaf mee gemaakt hebben . Mogelijks waren de schuldeisers tevreden met de verkoopsom van het huis , en hoogstwaarschijnlijk was hun claim zelfs lager dan dit bedrag .
Om een of andere onduidelijke reden beslist rechtbank van te verkopen , met uitzondering van de inboedel . Mogelijks in onderhandse samenspraak met notaris - let wel , niets onwettelijk , of toch niets te bewijzen
En de notaris tracht nu iets bij te verdienen ( en tegelijk zijn collega deurwaarder een pleziertje te gunnen ) , door u in de waan te laten dat de inboedel niet van u zou zijn , en dat u notaris een opdracht KUNT geven . ( wat alleen maar een suggestie is ) .
Complot theorie van mij ? Mogelijks . Maar zulke dingen gebeuren meer dan we zouden denken . En het gebeurt allemaal legaal .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Kopen”