Verplicht om appartement te verkopen?

KEO
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verplicht om appartement te verkopen?

#1 , 09 dec 2020 22:06

Mijn moeder heeft een appartement dat ze wenst te verkopen. De vereniging van eigenaren is naar de vrederechter gestapt om te eisen dat ze de kleur van de rolluiken zou veranderen, de kleur van de garagepoort en de schutting weghalen. De vrederechter is in de laatst twee punten meegegaan met de vereniging van eigenaren. Ondertussen had een van de leden van de Vereniging van eigenaren aangegeven haar appartement te willen kopen en gezegd dat de rechtszaak zou stopgezet worden als ze het zou verkopen, soort van chantage verkoop dus. Mijn moeder wilde in eerste instantie aan hem verkopen maar bedacht zich toen ze een voorlopige verkoopovereenkomst kreeg die een koopoptie bleek te zijn. De koopoptie liet toe dat deze buurman optrad voor een derde (de werkelijke koper dus). Op mijn advies heeft mijn moeder deze overeenkomst niet getekend. Nu dreigt deze man een rechtszaak te beginnen omdat ze mondeling zou toegezegd hebben te willen verkopen en deze koop nu niet wil laten plaatsvinden. Nogmaals, zij heeft niets getekend.
Wat is haar juridische positie? is zij verplicht te verkopen aan hem op straffe van 10% boete zoals hij beweert? of heeft zij de vrijheid om niet akkoord te gaan met een voor haar nadelige verkoopoptie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 09 dec 2020 23:00

Sinds 1 november dit jaar is zo'n akkoord rechtsgeldig.
De vraag is echter: hoe zal die buurman bewijzen dat uw moeder akkoord was?

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2020 05:27

Los van de bewijslast: als er iemand zijn belofte verbroken heeft, is het de tegenpartij.

Er is een mondeling akkoord voor een verkoop en dan komt hij af met een optie. Als hij zo dom is om eenzijdig op papier te zetten dat er een akkoord is over een verkoop, verbindt hij zichzelf en niet je moeder.

Reclame

Terug naar “Kopen”