Voorschot bij aankoop woning ...koper kan niet alles betalen

roosjeroos
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Voorschot bij aankoop woning ...koper kan niet alles betalen

#1 , 01 dec 2020 11:56

Een immomakelaar heeft een koper gevonden voor onze woning.
Deze koper heeft een ‘aankoopbelofte ondertekend met de volgende opschortende voorwaarde :
Een lening binnen een termijn van 80 dagen na ondertekening compromis.
In de aankoopbelofte staat dat de compromis binnen de 7 dagen moet ondertekend worden door de koper. Die 7 dagen zijn al voorbij.
Wij kregen nu pas het voorontwerp van de compromis waarin nu blijkt dat de koper maar 1,58 % van de koopsom kan betalen als waarborg (!) in plaats van de gebruikelijke 10 %.
Vreemd vind ik vooral ook het woord waarborg in plaats van voorschot...in de compromis

Wat nu? Ik durf deze compromis niet te ondertekenen ....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 01 dec 2020 12:07

Ik zou al zeer voorzichtig zijn. Als verkoper weigert om een redelijk voorstel te betalen (dat recht heeft hij), dan hebt u zeker het recht om van uw kant ook te weigeren hem te aanvarden.

Als hij effectief zo goed als niets van eigen inbreng kan hebben, is de kans ook zeer klein dat hij een voldoende lening krijgt, met op zijn minst een aanzienlijke vertraging voor u.

Andere en betere kandidaten
afwachten.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#3 , 01 dec 2020 19:11

Beste

Ik zou niet ingaan op dit bod.
Actueel is het zeer moeilijk om bij een degelijke bank meer dan 90 % van aankoopprijs te ontlenen. Betekent dat koper 10 % zelf moet hebben bovenop de registratierechten en notariskosten. Reken globaal dus maar dik 20 % van koopprijs alles samen. Als kredietnemer dan geen 10 % als voorschot kan inbrengen is de kans klein dat die het krediet rond krijgt. Daarenboven 80 dagen opschortende voorwaarde is buiten proportie. Iemand die koopt heeft normaal voordien zijn huiswerk gemaakt en weet wat haalbaar is voor de bank. En zal in dat geval binnen de twee weken een akkoord hebben.
Hier is het risico zeer groot dat je binnen twee maand de koop moet ontbinden met nog veel problemen. Laten gaan dus
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 01 dec 2020 21:14

Het is natuurlijk mogelijk dat die kandidaat zelf ook een eigendom aan het verkopen is, maar ik vermoed dat u dit wel zou geweten hebben.

Dus inderdaad, andere kandidaten afwachten. Succes !

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2020 06:17

Koper mag dit voorstellen. U mag dit weigeren en zou dit ook best doen, uitzonderingen nagelaten.

Veel kans dat u 3 maanden tijd verliest en hier niks aan over houdt. Vergoeding zal volledig naar immo gaan, want er is een compromis.

Terug naar “Kopen”