Vraag over "recht van voorkoop"

ErikBo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Vraag over "recht van voorkoop"

#1 , 30 nov 2020 14:15

Mijn ouders hebben in 1978 hun sociale woning gekocht.
In de koopakte staan 2 paragrafen nl.: recht van wederinkoop, bij deze staat een termijn van 5 jaar, dat telt dus niet meer.

Er staat ook een paragraaf van "Recht van voorkoop."

" De maatschappij-verkoopster beschikt te allen tijde en zonder enige beperking van duur, over een recht van voorkoop voor het geval het onroerend goed, voorwerp van onderhavige akte, om welke reden ook, uit de hand of openbaar zou verkocht worden door de huidige kopers of door hun rechtverkrijgenden. Dit recht van voorkoop is de maatschappij-verkoopster voorbehouden, teneinde haar in de mogelijkheid te stellen een met de financiele tussenkomst van de gemeenschap opgetrokken gebouw in de sector van de sociale huisvesting te houden. De uitoefening van dit recht geschiedt onder de voorwaarden en zoals bepaald in het voornoemde bestek NM/V.75 "

( Een kopie van het vermelde bestek heb ik nog niet gevonden. )

Vraag: Is dit na 42 jaar nog steeds van toepassing ?
Ik lees hier en daar dat het gebruikelijk is dat er een termijn van 20 jaar wordt gehanteerd, vandaar mijn vraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 30 nov 2020 14:36

Staat er ook iets over de prijs, of over de bestemming van een meerprijs?

ErikBo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2020 14:39

Staat er ook iets over de prijs, of over de bestemming van een meerprijs?
Wel bij de wederinkoop binnen de 5 jaar maar niet bij het "recht op voorkoop", maar dat staat misschien in het vermelde bestek.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 nov 2020 18:31

" De maatschappij-verkoopster beschikt te allen tijde en zonder enige beperking van duur, over een recht van voorkoop"

ErikBo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2020 18:38

" De maatschappij-verkoopster beschikt te allen tijde en zonder enige beperking van duur, over een recht van voorkoop"
Ja dat zie ik ook, maar in 42 jaar kan er veel veranderen, dus is die bepaling van 42 jaar geleden vandaag de dag nog van toepassing is de vraag.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 30 nov 2020 18:59

Dat recht blijft dus van toepassing, onbeperkt in de tijd.

Maar een recht van voorkoop betekent niet noodzakelijk dat zij dat recht ook effectief gaan gebruiken.

Passen die woningen nog in hun plannen?

Hebben zij de nodige budgetten ?

ErikBo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 nov 2020 19:16

Ok, bedankt.

Het recht is wel alleen van toepassing bij verkoop ?
Dus als ik het huis als eigendom krijg hetzij door schenking hetzij door erfenis (ben het enigste kind) is dat geen verkoop en blijft/wordt het huis mijn eigendom. Pas als ik het dan zelf zou willen verkopen komt dat voorkoop recht eraan te pas. Graag een bevestiging ?

Hoe wordt dan in dat geval de prijs bepaald ?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 30 nov 2020 19:38

Hoe wordt dan in dat geval de prijs bepaald ?
Niet ander dan normaal
Als verkoper verandert er alleen de uiteindelijke koper

Eigenaar zoekt koper
Komen prijs overeen
Notaris zal overeenkomst maken onder voorbehoud van voorkooprecht door ...
Notaris contacteert voorkoop-gerechtigde(n)
Die beslist of het voorkooprecht uitgeoefend wordt :arrow: kopen het eigendom ipv uw koper
Of niet :arrow: uw koper heeft het eigendom

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 30 nov 2020 19:44

Met andere woorden, in theorie stelt u uw prijs hoog genoeg, zodat ze geen interesse hebben :) .

Let wel, bij uw publiciteit moet u bekendmaken dat er een mogelijk recht van voorkoop is (hoort bij de noodzakelijke info).

ErikBo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 nov 2020 21:37

Top, dat valt dan weer mee, je krijgt marktprijs.

Maar.....
Stel de maatschappij ziet af van het recht op voorkoop en iemand anders koopt dus het huis.

Krijgt de koper dan ook te maken met het voorkooprecht ?
Dus is het recht op voorkoop onderdeel van wat je verkoopt en krijgt de koper op zijn beurt bij verkoop ook weer met dat voorkoop recht te maken ? Of is dat maar eenmalig.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#11 , 01 dec 2020 19:13

Erik

Meestal is het recht van voorkoop van toepassing in een bepaalde wijk/straat en geldt dat voor alle verkopen binnen die regio.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ErikBo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 dec 2020 22:59

Dus dat zou betekenen dat het recht op voorkoop meegaat naar de volgende koper.
Wat op zich de prijs wel wat kan drukken.

Bon, normaal gezien speelt dat pas over 30 jaar wanneer ik zelf naar een woonzorgcentrum moet.
Tegen dan zal er van het huis toch al niet veel overblijven.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 dec 2020 11:48

Ik zie niet in waarom dat de prijs zou drukken. Je wil het verkopen voor bij wijze van spreken 100.000 euro, aan koper X. Als de SHM haar voorkooprecht toepast, dan krijg je als verkoper ook 100.000 euro... Koper X weet dat trouwens meestal vrij snel (ik geloof binnen de 30 dagen)

Plus, als de kopers bijvoorbeeld een jong koppel is dat hun eerste en enige woning koopt, dan kan volgens mij de SHM zelfs het voorkooprecht niet toepassen.

Het enige wat je bij een pand waar voorkooprecht op rust NOOIT mag doen is een bepaald bedrag op de compromis zetten (bv 80.000) en nog een deel 'onder tafel' ontvangen (bijvoorbeeld 20.000). Want dan kan de SHM natuurlijk haar voorkooprecht benutten voor 80.000 euro en kan jij fluiten achter die 20.000. Maar tegenwoordig is het volgens mij sowieso al niet makkelijk om bij verkoop van een woning nog 'onder tafel' te werken

Terug naar “Kopen”