Alleen een woning aankopen terwijl ik nog officieel getrouwd ben onder het stelsel scheiding van goederen.

Jessie 1981
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Alleen een woning aankopen terwijl ik nog officieel getrouwd ben onder het stelsel scheiding van goederen.

#1 , 22 nov 2020 09:35

Mijn man en ik zijn feitelijk gescheiden. Zijn domicilie is reeds verplaatst. Nu zou ik een huis willen kopen en er met onze zoon in gaan wonen. Onze zoon staat nu ook bij mij gedomicilieerd. Alles zou in orde zijn voor mijn lening.. verschillende keren navraag gedaan. Bij de sociale huisvestingsmaatschappij en ook bij de notaris. Nu de compromis en het voorschot betaald zijn, zegt de het VSMW dat mijn man zal moeten zijn toestemming geven, omdat de gezinswoning ( waar zijn zoon zal wonen) in hypotheek zal staan. Omdat we gehuwd zijn onder scheiding van goederen, gaat de notaris ervan uit dat dit niet klopt.
Ik heb de sociale lening ook aanvraagd op basis van mijn eigen inkomsten, mijn ex gaat er uiteraard niet gaan wonen.
Kan er iemand mij duidelijkheid brengen? Wat zegt de wet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 22 nov 2020 10:10

Moet uw man zijn volle toestemming geven volgens VSMW, of gewoon laten acteren dat hij op de hoogte is van uw aankoop, zonder zelf hoe dan ook enig recht te hebben ivm uw aankoop ?

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2020 11:41

Geef eens de letterlijke tekst van dit:
", zegt het VSMW dat mijn man zal moeten zijn toestemming geven, omdat de gezinswoning ( waar zijn zoon zal wonen) in hypotheek zal staan."

Op welk soort document staat dat?

Reclame

Jessie 1981
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2020 14:43

Aan bosprocureur:
Hij zou een document moeten tekenen waarin toestemming geeft dat ‘de gezinswoning’ ( de woning die ik zal aankopen)in hypotheek gaat. Omdat hij vader is van mijn kind. Zonder recht te hebben op dat huis.. zonder financiële risico’s.

Jessie 1981
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 nov 2020 14:46

Aan Gaby P:
Ik heb de uitleg via telefoon vernomen van de verantwoordelijke van de sociale huisvestingsmaatschappij.. dus niet op papier. De notaris neemt zelf contact op met die persoon om het uit te klaren.

nicky54
Berichten: 218

#6 , 22 nov 2020 19:38

Getrouwd onder het stelsel "scheiding van goederen", dan is er in principe geen enkel probleem.
Elk der echtgenoten kan in eigen naam een lening aangaan, een krediet op afbetaling afsluiten, een woning, en/of een grond kopen.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#7 , 27 nov 2020 19:34

Klopt inderdaad. Het feit is hier niet het huwelijksvermogenstelsel. Maar wel dat ‘de gezinswoning’een bijzonder wettelijke bescherming geniet en niet mag geschonken, verkocht of in hypotheek mag gegeven worden zonder toestemming van de andere partner.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”