Ketel van huurder/toekomstige koper defect voor verlijden van de verkoopakte

Erik Boers
Topic Starter
Berichten: 10

Ketel van huurder/toekomstige koper defect voor verlijden van de verkoopakte

#1 , 19 nov 2020 15:23

Ik heb een gebouw van twee appartementen en een studio verkocht aan de huurder van de eerste verdieping. De verkoopintentie is bekrachtigd met een aankoop/verkoopbelofte die de huurder zelf had opgesteld. Ik heb die in goed vertrouwen getekend, omdat ik de persoon al jaren ken als een goede huurder, en omdat ik dacht dat er daarna nog een compromis zou worden opgesteld. Maar blijkbaar geldt deze belofte als compromis, ook al blijken er een aantal gegevens in te ontbreken (o.a. inhoud bodemattest, hoewel er wel degelijk een bodemattest bestaat). Ik weet niet hoe relevant dit is voor mijn situatie.
Normaal had de akte op 18 november moeten worden verleden, maar dit is op vraag van de koper uitgesteld omdat er een dispuut is ontstaan. Op 13 oktober meldt de huurder/koper dat zijn verwarmingsketel regelmatig uitvalt. Ik laat hem nakijken door een technicus en die stelt vast dat de ketel aan vervanging toe is, maar voorlopig nog kan functioneren als de deur van de stookruimte wordt opengezet. Wekenlang hoor ik niets meer van mijn huurder tot ik op 2 november een aangetekend schrijven ontvang dat de ketel nog altijd niet in orde is. Hij dreigt met juridische stappen. Ik laat nog een technicus komen en die stelt eveneens vast dat de ketel beter zou worden vervangen, maar nog wel goed functioneert. Hij zou evenwel niet conform zijn qua verluchting. Omdat ik het absurd vind om een nieuwe ketel te laten installeren vlak voor het verlijden van de akte, stel ik aan de huurder/koper voor om een deel van de kosten van een nieuwe ketel te betalen. Hij weigert en eist dat ik de nieuwe ketel en installatie helemaal zelf betaal.
Mijn vragen zijn de volgende:
- Kan hij deze vervanging zo vlak voor de verkoop eisen? Belangrijk hierbij is op te merken dat hij als huurder al in april 2020 een onderhoud van de ketel en reiniging van de schoorsteen had moeten laten uitvoeren, zoals wettelijk verplicht. Dat heeft hij niet gedaan. Hij heeft pas 7 maanden later, toen de problemen zich voordeden, een nazicht laten uitvoeren door een bevriende installateur, die het toestel heeft afgekeurd.
- De huurder/koper wil de verkoop ook uitstellen omdat de huurder van de bovenste verdieping een slechte betaler is. Ik heb deze al tot ontruiming laten veroordelen door de vrederechter en het vonnis laten betekenen door een deurwaarder (500 euro). De huurder heeft nu nog een maand de tijd om te vertrekken. Doet hij dat niet, dan kan hij er door een deurwaarder onder politiebegeleiding worden uitgezet. Dat zou 1000 euro kosten. Ik vind niet dat het nog aan mij is om dat te doen, maar de huurder/koper eist het. Kan hij zomaar twee voorwaarden (vervanging ketel + uitzetting huurder) stellen die niet zijn opgenomen in de verkoop/aankoopbelofte?
- Ik ben het hele gedoe beu en zou de verkoop willen annuleren. Kan ik dat en hoeveel zou het mij eventueel kosten?
Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 nov 2020 15:58

Hij kan dat zeker eisen, net zoals jij zijn onderhoudsattesten kan eisen. Best minnelijk overeen komen. bvb 50/50

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 19 nov 2020 18:53

Stel dat je niet zou verkocht hebben: dan waren beide kosten voor u (tenzij anders overeengekomen in de compromis). De “eisen” van de koper lijken mij dus pertinent.

Reclame

Terug naar “Kopen”