Buurman bezet mijn grond

Simen1337
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Buurman bezet mijn grond

#1 , 18 nov 2020 22:57

Hallo,

Volgende week ga ik de akte verlijden van een huis.

Nu blijkt na het checken van het kadastraal plan dat de buurman +-7 vierkante meter van mijn grond gebruikt.

Totale grond (met stuk dat buur gebruikt) is 88m^2 en op de akte staat ook 88m^2.

Fotos van kadastraal plan;

Afbeelding

Afbeelding

Het groene deel is het deel dat de buurman gebruikt/bezet. Er is dan ook een muur tussen gebouwd.

Wat doe ik nu best?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2020 23:53

Wat zegt de buurman?

Simen1337
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2020 04:07

Wat zegt de buurman?
Ik ben er nog niet mee gaan praten. Dacht van eerst de notaris het te laten uitzoeken.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 19 nov 2020 09:01

Laat idd.uw notaris het nodige doen. Kan ook navraag doen bij vorige eigenaar want die moet toch een en ander hebben toegelaten.

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 19 nov 2020 09:09

Laat die akte nog even wachten tot dat probleem uitgeklaard is.

Simen1337
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 nov 2020 10:12

Laat idd.uw notaris het nodige doen. Kan ook navraag doen bij vorige eigenaar want die moet toch een en ander hebben toegelaten.
Ok dat zal ik doen. De vorige eigenaar woonde daar 13 jaar en dacht dat het stuk grond van de buurman was.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 nov 2020 10:33

Opletten hier; het kadaster is niet altijd correct! Je zal een officiële meting moeten laten doen door de landmeter. Probeer misschien al eens die vorige akte van verkoop te pakken te krijgen

Simen1337
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 nov 2020 11:48

Opletten hier; het kadaster is niet altijd correct! Je zal een officiële meting moeten laten doen door de landmeter. Probeer misschien al eens die vorige akte van verkoop te pakken te krijgen
Ja maar het kan toch geen compleet andere vorm hebben? L-vorm ipv rechthoekig.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 nov 2020 14:20

Opletten hier; het kadaster is niet altijd correct! Je zal een officiële meting moeten laten doen door de landmeter. Probeer misschien al eens die vorige akte van verkoop te pakken te krijgen
Ja maar het kan toch geen compleet andere vorm hebben? L-vorm ipv rechthoekig.
het is zeldzaam, maar het komt voor.

Simen1337
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 nov 2020 12:55

Notaris heeft teruggebeld. Hij zegt dat ik koop wat ik zie en niet op dat stuk grond geweest ben en dus ook geen recht op heb....

Klopt dit wel?

lukasi
Berichten: 1141

#11 , 24 nov 2020 12:58

Vraagt of de fundering van de woning ook bij de koop is, want die heb je ook niet gezien.
Landmeter aanstellen, akte's van de vorige verkopen gaan opzoeken .
Enigste wat in je nadeel kan zijn, is dat dit stukje al meer dan 30 jaar gebruikt wordt door je buur en dan is het daardoor van je buur, verworven recht of zoiets.
Maar ben geen jurist.

Simen1337
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 nov 2020 14:07

Vraagt of de fundering van de woning ook bij de koop is, want die heb je ook niet gezien.
Landmeter aanstellen, akte's van de vorige verkopen gaan opzoeken .
Enigste wat in je nadeel kan zijn, is dat dit stukje al meer dan 30 jaar gebruikt wordt door je buur en dan is het daardoor van je buur, verworven recht of zoiets.
Maar ben geen jurist.
Bedankt voor uw antwoord. Kan het in mijn nadeel zijn dat ik de akte al teken? De oppervlakte op de akte komt overeen met oppervlakte volgens kadaster (stuk dat buur gebruikt dus inbegrepen).

Ik zou morgen al moeten de akte verlijden.

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 nov 2020 08:11

Ik vermoed dat de akte intussen verleden is?

Nu, in beide gevallen heb je wel recht om dit te laten uitklaren door een officiële opmeting. Als de akte nog niet verleden is, heb je iets meer drukking als je weigert te tekenen voor dit opgelost is.

De argumentatie van de notaris dat je koopt wat je ziet, klopt mijns inziens niet. Dit zou van toepassing zijn als bv. de oppervlakte in realiteit anders zou zijn dan aangegeven in de advertentie.

Verkrijgende verjaring na 30 jaar kan van toepassing zijn, maar dit zal uw buur moeten aantonen. Niet u.

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 28 nov 2020 12:41


Landmeter aanstellen,
Vrij zinloos, want niet tegenstelbaar en dus vaak weggesmeten geld.
Doch : “Art.646.Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.”(Burgerlijk Wetboek).

Andere mogelijkheid als een gesprek met de buur niet voldoende is : de vrederechter een landmeter laten aanstellen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 28 nov 2020 18:31

Is gewoon verkeerd afgesplitst zoveel jaren terug, is niet abnormaal en komt nog voor. Elke landmeter gaat gewoonweg de bestaande situatie opmeten en de tuinmuur volgen. Weggesmeten geld dus, notaris heeft gelijk, je koopt wat dat je bezichtigd hebt.

Terug naar “Kopen”