Koper wil compromis ontbinden

Angelo17
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Koper wil compromis ontbinden

#1 , 13 nov 2020 13:41

Goede dag allemaal,

Ik heb mijn appartement te koop gezet en heb hiervoor een koper. De comrpomis is getekend. Het gaat over een appartement op de 1ste verdiep met een plat dak. Nu is het zo, dat de koper nu de appartement niet meer wil kopen. Hij heeft contact gehad met de onderbuur en hij heeft hem verteld dat hij recht heeft om boven mijn appartement nog een dakappartement te laten bouwen. De dakappartement staat ook beschreven in de basis akte. De kopers zeggen nu van ja wij wisten niet dat er een dakappartement er boven op zou komen en willen de compromis daardoor laten ontbinden.
Hun notaris had de compromis doorgenomen net als mijn notaris trouwens. Op dit moment is er geen vergunning of dossier ingediend bij de gemeente om die dakappartement te bouwen. Volgens de makelaar waren ze ook dan niet verplicht omdat te vermelden.

Er is ook nooit een algemene vergadering geweest over de dakappartement en er is nooit gestemd geweest dat die zou mogen komen. Normaal gezien zou de onderbuur 80% van de mede-eigenaars hun goedkeuring moeten krijgen in een algemene vergadering alvorens hij dat ook mag bouwen.

Wat raden jullie mij aan in zo een situatie. Ik wil natuurlijk het zo snel mogelijk regelen dat de akte gewoon normaal kan doorgaan. Ipv een rechtszaak dat jaren kan aanslepen. Maar de koper is heel koppig en wil er niets meer van weten en vraag de ontbindingen van de compromis aan wegens bedrog. Heeft hij die recht? Kan ik in slechtste geval de compromis laten ontbinden en eisen van 10% schade vergoeding en ondertussen een andere kandidaat koper zoeken? Of als ik in een rechtszaak zit is het zo dat ik dan bv zo lang er geen besluit is van de rechter de appartement niet mag verkopen?

Alvast bedankt allemaal voor jullie tijd en advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Angelo17
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2020 16:52

Niemand hier aanwezig die me kan helpen aub?

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 15 nov 2020 12:37

Bij verkoop moet de koper inzage krijgen in de basisakte en de laatste afrekeningen. Hij moet dit vragen als die info niet spontaan gegeven wordt.

Dergelijke info verzwijgen neigt evenwel naar “verborgen gebrek” ...

Je notaris is het best geplaatst om de verdere afhandeling aan te sturen.

Als je een rechtszaak aanspant zit je mogelijks vast voor jaaaaren (en veel kosten)

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 15 nov 2020 13:17

Aangezien de koper het recht had om de basisakte in te kijken vooraleer te beslissen heeft hij nu geen poot om op te staan. Informatie waar hij recht op had heeft hij vrijwillig niet geverifieerd.
Derhalve treft de verkoper geen schuld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Kopen”