Hoger bod andere kandidaat-koper - verbintenis ten einde?

wittmann
Topic Starter
Berichten: 8

Hoger bod andere kandidaat-koper - verbintenis ten einde?

#1 , 13 nov 2020 07:40

Hallo iedereen,
In het Waalse systeem (faire offre à partir de...) start men met een lagere vraagprijs en is het de bedoeling verschillende kandidaat-kopers te laten opbieden tegen elkaar. Wanneer men een bod doet als kandidaat-koper is dit x aantal dagen geldig. Indien de verkoper aanvaard is de koop gesloten.
Hoe is de situatie wanneer de tussenpersoon, hier een notariskantoor dat optreed als makelaar, aan de biedende kandidaat-koper (nr1) laat weten dat een andere kandidaat-koper (nr2) een hoger bod heeft uitgebracht en vraagt of deze nog hoger wil bieden? Komt er door dit hoger bod dan automatisch een einde aan de verbintenis van kandidaat-koper nr1? Of dient men dan toch nog de geldigheidsduur van het bod af te wachten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2020 08:45

Mijns inziens blijft het eerste bod geldig, tenzij er expliciet meegedeeld wordt dat het niet aanvaard is. Anders is het enkel een vraag om meer te bieden, maar blijft het eerste bod staan.

wittmann
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 14 nov 2020 19:39

Bedankt voor je reactie. Ik vermoedde hetzelfde.
Kan men op dat ogenblik zijn bod intrekken, vermits de verkoper toch nog niet aanvaard heeft?
Als kandidaat-koper is er inmiddels misschien ondertussen een andere opportuniteit opgedoken, de verkoper heeft een hoger bod ontvangen, hoger dan het maximum dat men als kandidaat-koper wenst te bieden.

Reclame

gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2020 00:19

Zolang bod niet is aanvaard kan je dit intrekken (best schriftelijk)

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2020 17:41

Kan men op dat ogenblik zijn bod intrekken, vermits de verkoper toch nog niet aanvaard heeft?
Ik ging er altijd vanuit dat dit kan, aangezien dit een eenzijdige verbintenis is zolang de verkoper het bod niet aanvaard heeft.

Ik merk echter dat de informatie die ik hieronder terugvind in de 2 richtingen gaat, ook bv. in online blogposts van advocaten. Nu durf ik er dus geen uitspraak over doen.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 15 nov 2020 17:50

Indien aan het bod geen tijdsduur was gekoppeld is het opzegbaar op elk ogenblik.
Met aangetekende brief waarin duidelijk een toekomstige datum wordt vermeld vanaf dewelke het bod niet meer zal gelden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


wittmann
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 17 nov 2020 13:49

Indien aan het bod geen tijdsduur was gekoppeld is het opzegbaar op elk ogenblik.
Met aangetekende brief waarin duidelijk een toekomstige datum wordt vermeld vanaf dewelke het bod niet meer zal gelden.
Het gaat hier om een bod met een tijdsduur van 15 dagen, dus niet zonder.

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 17 nov 2020 13:53

U zal nog even de kat uit de boom moeten kijken vrees ik. Uw bod blijft m.i. geldig.
Na 15 dagen spanning bent u bevrijd ! Tenzij natuurlijk dat het een ghost-bieder was, èn dat de verkoper toch nog voor u kiest.

wittmann
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 17 nov 2020 13:59

Of misschien kan aan de verkoper, vermits deze toch een hoger bod heeft, gevraagd worden om het bod expliciet te weigeren. Dan is het ook van de baan.
Iedereen bedankt voor de verduidelijking, dit geeft al een beter beeld.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 nov 2020 18:47

Dat kan natuurlijk ook en is perfect geldig als hij dat doet.

Aan de verkoper zou ik echter adviseren om dit niet te doen gezien hij hier niks mee wint, en hij op 2 paarden kan wedden.

Terug naar “Kopen”