Vonnis van Vrederechter aanvechten

Guykesnor
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vonnis van Vrederechter aanvechten

#1 , 12 nov 2020 19:40

Geachte,

In augustus vorig jaar heb ik mijn huis verkocht en er werd een verkoopscompromis getekend via een immomakelaar.
Ik heb 2 kinderen waarvan mijn dochter meerderjarig is en mijn zoon minderjarig, bij de verkoopscompromis werd er mij gezegd dat mijn dochter niet moest tekenen voor de verkoop van het huis (ik ben nl weduwenaar), achteraf is er gebleken dat mijn dochter wel moest tekenen voor verkoop vermits zij meerderjarig is en mijn zoon niet.
Er gaan enkele maanden over en de compromis is tot 22 november 2019. Een paar weken voor het einde van compromis kwam de notaris af dat tijdens het lezen van mijn huwelijkscontract (en na het verschillende malen te lezen) tot de conclusie kwam dat er bij de vredegerecht een mandaat moest opgesteld worden doordat mijn zoon minderjaar was.
Ik vind dit niet normaal vermits ik tijdens de compromis betekening mijn huwelijkscontract had afgegeven voor de notaris, dus ik veronderstel dat hij tijd genoeg heeft gehad om dit contract te lezen.
De notaris heeft dan een procedure opgestart bij het vredegerecht van Kapellen voor dit mandaat (hij veronderstelde dat het niet nodig was dat ik daar aanwezig zou zijn), in tussentijd kwam de datum aan van het einde van de compromis, wij zijn dan overeengekomen om de sleutel al te overhandigen op die datum van 22 november 2020.
Intussentijd had ik een huurhuis gevonden en kon dan de 20 ste november verhuizen en dan de 22 ste de sleutel overhandigen aan de nieuwe eigenaar.
De 20ste november verhuis ik en ik geef de 22 ste november mijn sleutel af aan de nieuwe eigenaar.
Op 6 december krijg ik telefoon van de notaris dat er een probleem was ivm dit mandaat, ik was namelijk opgeroepen samen met mijn dochter voor naar het vredegerecht te gaan. Er zou de 20 ste november een aangetekend schrijven van het vredegerecht zijn verstuurd naar het oud adres voor oproeping maar deze brief heb ik niet ontvangen omdat ik al verhuisd was en dusdanig niet op het vredegerecht aanwezig was.
Doordat ik daar niet aanwezig was moest er een nieuwe procedure opgestart worden en deze zou pas in januari plaatsvinden. Met het gevolg dat de nieuwe eigenaar zijn woonbonus kwijt was en zij eiste een schadevergoeding van mijn omdat het mijn fout was.
Ik vind niet dat dit mijn fout was, als de notaris zijn werk had goed gedaan had dit niet gebeurd maar natuurlijk dat geeft hij niet toe.
De eis was 10000 euro. Ik vond dit niet kunnen maar de notaris zei van dit toch te doen anders zou de koop niet doorgaan.
Met andere woorden moest ik nog zelf 2500 euro uit eigen zak betalen (wij hadden dezelfde notaris). Notaris stelde voor om dit af te betalen maar daar was ik niet voor de vinden (mijn dochter wist van niets, indien zij dit moest weten zou zij er niet akkoord mee zijn)
Onder lichte dwang heb ik dit dan toch maar gedaan op afbetaling via een compromis. Ik heb nadien aan een onpartijdige notaris dit allemaal uitgelegd en hij vond dit ook niet normaal. Nu heeft ze mij voor het vredegerecht getrokken en heb het verloren maar de Vrederechter heeft niet gevraagd aan mij wat de eigenlijke reden was van dit alles.

Ik hoop dat u mij hiermee kunt helpen want ik kan zomaar 250 euro per maand ophoesten. Zeker niet omdat het niet mijn fout is.

Mvg

Lafontaine Guy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 12 nov 2020 19:48

Wanneer u het niet eens bent met de beslissing van de vrederechter, dan kunt u voor vorderingen van minder dan 2500 euro, voor huurgeschillen, voor erfdienstbaarheden, voor onteigeningsgeschillen, in beroep gaan bij de rechtbank van eerste aanleg (externe link) (art. 577, tweede lid, Ger. W.).

Voor geschillen inzake voogdij, inzake afwezigen, inzake verzegeling en aanstelling van sekwesters, inzake bescherming van de geesteszieke, kunt u in beroep gaan bij de familierechtbank (art. 577, tweede lid, Ger. W.).

U moet beroep aantekenen binnen de maand nadat u kennis hebt gekregen van de uitspraak. U moet daartoe een schriftelijk verzoek indienen bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg.

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2020 07:00

Ik neem aan dat die uitspraak voor de vrederechter in het kader was van het verliezen van de woonbonus, waarvoor de koper u verantwoordelijk stelt.

Enkel u en de koper zijn hierin betrokken partij. Ook in beroep zal er dus niet geoordeeld worden over het feit of uw notaris u correct geadviseerd heeft.

Vanuit het standpunt van de koper, begrijp ik dat hij u verantwoordelijk stelt. Zelf kan hij er alleszins niet aan doen, en de notaris heeft ten opzichte van hem geen fouten gemaakt.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5409

#4 , 13 nov 2020 11:48

Beroep aantekenen heeft mi weinig zin en kost je alleen maar geld: zoals hierboven impliciet gesteld zal je moeten procederen tegen de notaris (of al beginnen met een klacht op ombudsnotaris.be - heb er zelf geen ervaring mee). Een beroepsprocedure voor 1e aanleg verloopt juridisch totaal verschillend van de relatief eenvoudige aanpak van t vredegerecht : conclusies schrijven, tegenconclusie, syntheseconclusie, pleidooien, uitspraak. Zonder advocaat is dit voor de meesten onhaalbaar en van je advocaatskosten krijg je als je wint slechts een klein deel terug via de forfaitaire rechtplegingsvergoeding.

Wat uw notaris met uw huwelijkscontract deed is mij een raadsel en is onprofessioneel: het huwelijkscontract werd uitgevoerd bij t overlijden van uw echtgenote. Uit uw verhaal leid ik af dat uw 2 kinderen reeds eigenaaf waren van elk 1/4e blote eigendom en dus idd moesten meetekenen. Voor uw minderjarige zoon is daarvoor een mandaat vereist. De eigendomsverdeling is voor een notaris maar een paar muisklikken werk om te achterhalen: raar dus dat dat bij de compromis of kort daarna niet gedaan was. Bij een klacht zou je deze beroepsfout kunnen aangrijpen in de hoop schadevergoeding te vangen.

De enige “fout” die u maakte was uw post niet te hebben laten doorsturen naar je nieuw adres...

Terug naar “Kopen”