Verkoop ouderlijk huis aan 1 van de kinderen

CWF
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verkoop ouderlijk huis aan 1 van de kinderen

#1 , 10 nov 2020 14:57

Situatieschets: mijn schoonzus komt binnenkort alleen te staan (scheiding) met 2 kinderen. Ze wil graag het ouderlijke huis kopen. Mijn schoonouders zouden voor zichzelf dan een appartement kopen. De waarde van het huis wordt geschat op 500.000 EURO (schatting door een erkende schatter is nog niet gebeurd, maar dit bedrag is een goede indicatie). Zij kan wellicht met eigen middelen 200.000 EURO voorzien + 200.000 EURO lenen. De resterende 100.000 EURO zou door mijn schoonouders geschonken worden. Om geen van de beide kinderen te bevoordelen in deze situatie, zou mijn partner eveneens 100.000 EURO als schenking ontvangen. Op het eerste zicht allemaal OK, ware het niet dat de waarde van het vastgoed, zo ontzettend snel stijgt in vergelijking met de geldwaarde. (we spreken over een grote gezinswoning met ruime tuin, op een zeer interessante gegeerde locatie) Elke betrokken partij beseft dat zij “meer waar voor haar geld krijgt” dan haar broer. Laat het duidelijk zijn, er is geen ruzie hierdoor, maar er is ook geen duidelijkheid hoe dit best aangepakt wordt om het zo fair mogelijk te houden voor alle partijen. Iemand suggesties om hier uit te geraken? Wij zitten zelf trouwens zelf niet te wachten op die (geld)schenking van mijn schoonouders, dus mochten er andere oplossingen zijn, dat mag ook altijd aangegeven worden…
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CWF
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2020 15:00

Aanvulling: In een ideaal scenario (lees: geen scheiding van mijn schoonbroer en -zus) zouden mijn schoonouders gewoon in hun woning blijven wonen (in het beste geval nog 10 tot 20 jaar). Dan zou op termijn de woning verkocht worden aan een derde partij, volgens de dan geldende marktprijzen. En na het overlijden van mijn schoonouders (dat het nog lang mag duren) komt dit kapitaal bij de erfenis om evenredig te verdelen tussen zus en broer. Door de situatie op dit moment komt echter iedereen wat onder druk te staan…

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 10 nov 2020 22:17

Kan ze het misschien huren ?

Reclame

CWF
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 nov 2020 10:03

Kan ze het misschien huren ?
Ze wil absoluut kopen. Ze heeft reeds andere huizen bezocht, maar vindt geen naar haar zin, of ze zijn te duur...

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 nov 2020 13:41

Als in het scenario goed begrijp, spelen hier twee aspecten:

- Een verkoop aan marktwaarde.
- Een schenking van hetzelfde bedrag aan beide kinderen.

Het lijkt me dan ook dat geen enkele partij hier benadeeld wordt. Indien u vreest dat die 100.000 euro meer rendeert indien geïnvesteerd in vastgoed, kan u toch ook investeren in vastgoed?

CWF
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 nov 2020 16:19

Als in het scenario goed begrijp, spelen hier twee aspecten:

- Een verkoop aan marktwaarde.
- Een schenking van hetzelfde bedrag aan beide kinderen.

Het lijkt me dan ook dat geen enkele partij hier benadeeld wordt. Indien u vreest dat die 100.000 euro meer rendeert indien geïnvesteerd in vastgoed, kan u toch ook investeren in vastgoed?

Dat vastgoed meer rendeert staat vast, de notarisbarometer laat daar geen twijfel over bestaan. Zelfs op 1 jaar tijd is de meerwaarde van de 100.000 EUR in het vastgoed aanzienlijk meer waard dan de contanten. Allemaal goed en wel om zelf in vastgoed te investeren, maar met enkel 100.000 EUR koop je dezer dagen niet echt veel meer...

Sirkii
Berichten: 5417

#7 , 11 nov 2020 17:39

De nieuwe successiewetgeving bepaalt dat roerende on onroerende schenkingen voor inkorting beide enkel geïndexeerd worden.

Je kan die 100k€ bv beleggen in fondsen of aandelen die 100% onroerend investeren.

Voorts stijgt niet alles in waarde: oude grote villa s op grote stukken grond halen veelal nauwelijks de geondwaarde omdat afbreken en opsplitsen vaak de enige haalbare optie is.

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 11 nov 2020 18:34

De nieuwe successiewetgeving bepaalt dat roerende on onroerende schenkingen voor inkorting beide enkel geïndexeerd worden.

Je kan die 100k€ bv beleggen in fondsen of aandelen die 100% onroerend investeren.

Voorts stijgt niet alles in waarde: oude grote villa s op grote stukken grond halen veelal nauwelijks de geondwaarde omdat afbreken en opsplitsen vaak de enige haalbare optie is.
Let wel even op met vastgoedfondsen. Als ze sterk in winkelpanden zitten, zouden er binnenkort weleens stevige afboekingen in waarde kunnen vallen, gezien stilaan stijgende leegstand. Goed uit je doppen kijken dus.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 nov 2020 19:48

De toekomstige waardestijging lijkt me hier niet relevant.

Het andere kind kan met het geld van de schenking van 100.000 euro, eigen spaargeld en een lening samen toch net zo goed vastgoed kopen dat volgens hem in waarde zal stijgen.

Het enige dat relevant is, is dat de geschatte waarde van 500.000 euro vandaag correct gewaardeerd is.

Terug naar “Kopen”