Mag een verkoop van een huis stopgezet worden (momenteel nog geen kopers)

Bavarius
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mag een verkoop van een huis stopgezet worden (momenteel nog geen kopers)

#1 , 09 nov 2020 10:44

We verkopen momenteel een huis dat op een zoekertjes website staat. Deze verkoop gaat door onder gesloten omslag binnen een bepaalde periode. Echter hebben we besloten dat we het huis toch nog niet willen verkopen en van de markt zullen halen. Er is nog geen concreet bod noch overeenkomst met potentiële kopers. De notaris zegt echter dat dit niet mag omdat we via de zoekertjes site hebben aangekondigd dat het te koop staat. Dit lijkt me bij de haren getrokken en niet correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 09 nov 2020 11:08

Waarom zou dat niet mogen?

Omdat het ergens op een site aangeboden werd ? En wat dan met uw recht om een koper al dan niet te aanvaarden?

Heeft de notaris (uw notaris hoop ik ?) daar enig belang bij ?

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 09 nov 2020 11:11

Ik neem aan dat de notaris bedoelt dat de periode doorlopen moet worden? In principe is dat geen probleem, want zelfs als er dan nog een bod binnenkomt, mag u weigeren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 09 nov 2020 11:37

Het moet (bij een vrijwillige verkoop) toch mogelijk zijn om iets uit de verkoop te halen? Ik kan me best voorstellen dat met de veranderende coronamaatregelen het soms weinig opportuun is om nu een verkoop te laten doorgaan. Problemen met bezichtiging zijn niet echt bevorderlijk voor de interesse, dus de concurrentie onder kopers.

Natuurlijk kan u gewoon elk bod afwijzen, maar is het niet eenvoudiger, en fair tegenover geïnteresseerden, om gewoon alles even on hold te zetten?

Bavarius
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2020 14:50

Ik neem aan dat de notaris bedoelt dat de periode doorlopen moet worden? In principe is dat geen probleem, want zelfs als er dan nog een bod binnenkomt, mag u weigeren.
Klopt. Heb het ondertussen bij een andere jurist nagevraagd en de periode moet blijkbaar blijven doorlopen. Wettelijk gezien mogen we nu dus voorlopig ons huis niet van de markt halen en moeten we mensen de kans blijven geven om een bod te kunnen doen. Zelfs als we elk bod achteraf toch zouden weigeren.

En idd, we merken vooral dat de onduidelijke Corona wetgeving voor veel mensen nu een hindernis is. Ze mogen het huis komen bezichtigen, maar alleen langs de buitenkant of virtueel als ik de regels goed interpreteer. Daar heeft niemand natuurlijk zin in. Noch ikzelf, noch de koper. Wachten tot (hopelijk) na Nieuwjaar dan maar ...

Terug naar “Kopen”