Eigenares stelt ondertekening uit

jodi1608
Topic Starter

Eigenares stelt ondertekening uit

#1 , 15 sep 2008 13:30

We hebben op 27/06/08 een compromis ondertekend. Ze (de eigenares) had tegen ons gezegd dat het snel kon gaan en kregen het geweldig nieuws van onze notaris dat de ondertekening kon doorgaan op 3 september '08. Dit werd een paar dagen geannuleerd door de eigenares, omdat ze nog geen andere woonst heeft gevonden. Nu is het uitgesteld tot 06 oktober '08, maar we hebben nu een beetje (veel) bang dat ze het weer gaat uitstellen. De reden hiervoor is, omdat we weten ze nu nog altijd niets heeft en haar eisen hoog stelt voor een nieuwe woonst. Weet er iemand wat we eventueel kunnen doen om een beetje onder druk te zetten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
J.P

#2 , 15 sep 2008 14:43

Indien er geen datum ondertekening akte in de compromis is vastgesteld heeft zij vier maanden dus tot 27/10/2008 en dan moet er volgens mij getekend worden .

Vriendelijke groeten

wanton

#3 , 15 sep 2008 19:27

De akte zou idd moeten ondertekend zijn max. 4 maand na de ondertekening van de compromis. Indien de woning op dat moment niet beschikbaar is voor jullie , kunnen jullie haar toestaan nog efkens te blijven wonen maar een maximum duur erop zetten. Daar komt bij dat een 'bezettingsvergoeding' ( = geen huur) gevraagd wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

J.P

#4 , 16 sep 2008 00:03

Hadden zij deze voorwaarde dan niet in de compromis moeten vermelden ?de bezettingsvergoeding bedoel ik.

Vriendelijke groeten

jodi1608
Topic Starter

#5 , 16 sep 2008 08:22

Over die bezettingsvergoeding heeft onze notaris ook al gesproken, maar dat zien wij niet zitten omdat wij (ik en mijn echtgenoot) bij mijn ouders thuis wonen en de eigenares wil maar 500 euro betalen terwijl wij over de 700 euro moeten betalen.
We wonen bij mijn ouders omdat dit onze enige oplossing was omdat de vorige aankoop van een huis in het water was gevallen door erfrechten en we hadden onze huur al opgezegd. :x
Daarom waren wij heel blij dat het "snel" kon gaan.

j.demoor

#6 , 17 sep 2008 15:27

“Art.32.De termijnen, binnen welke de aanbieding ter registratie moet plaats hebben van verplichtend aan de formaliteit der registratie onderworpen akten, zijn:...4° voor akten waarbij de eigendom of het vruchtgebruik van in België gelegen onroerende goederen overgedragen of aangewezen wordt, vier maand.Art.35.De verplichting tot aanbieding ter registratie van akten of verklaringen en tot betaling van de desbetreffende rechten en gebeurlijk de geldboeten, waarvan de vorderbaarheid uit bewuste akten of verklaringen blijkt, berust ondeelbaar:...6° op de contracterende partijen, ten aanzien van de onderhandse...akten, waarvan sprake in artikel 19, 2°(=verkoop onroerend goed)...”(Wetboek Registratierechten).

U kan deze verplichting nakomen met uw ‘compromis’.

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De compromis sluit dus de koop doch kan de eigendomsoverdracht uitstellen,bvb. tot de ondertekening van de authentieke akte.Onderzoek daartoe de tekst van uw compromis.

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.”(B.W.).

Indien de tijd niet bedongen is dan moet die tijd ‘redelijk’ zijn.Maan uw verkoper aangetekend aan die tijd in acht te nemen en vermeld daarin uw keuze uit art.1610 B.W. alsmede de vergoeding voor de schade die u lijdt.Maak uw notaris medegeadresseerde.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dieke

#7 , 17 sep 2008 22:24

Wat ik zelf ook wilde schrijven en wat ook afgeleid kan worden uit de wetteksten die j. demoor aanhaalt, is dat het helemaal niet zo is dat een akte moet verleden worden uiterlijk 4 maanden na ondertekening compromis.

Waar je als koper wel wettelijk toe verplicht bent, is tot betaling van de registratierechten uiterlijk 4 maanden na datum compromis. Het kan dus wel degelijk zo verlopen dat je reeds registratierechten betaalt nog voor je eigendomsoverdracht bekomen hebt.

Indien in de compromis geen vermelding werd gemaakt van een uiterste datum waarop akte moet verleden worden, kan TS nog wachten tot sint juttemis.

Mijn raad is dan ook om een aangetekend schrijven te versturen aan verkoper met daarin vermelding van de mondelinge afspraken die er waren ivm datum verlijden akte en het verzoek daar zo spoedig mogelijk aan tegemoet te komen en vermelding van een datum waarop het voor koper ten laatste in orde moet zijn, zo niet verdere stappen.

jodi1608
Topic Starter

#8 , 18 sep 2008 08:11

In onze compromis staat wel degelijk dat het uiterlijk 4 maanden na ondertekening van de verkoopsovereenkomst met getekend worden. Ook onze notaris heeft gezegd dat de uiterlijke datum 24 oktober is en ik ga ervan uit dat hij zijn job goed kent. :)

dieke

#9 , 18 sep 2008 09:35

In onze compromis staat wel degelijk dat het uiterlijk 4 maanden na ondertekening van de verkoopsovereenkomst met getekend worden. Ook onze notaris heeft gezegd dat de uiterlijke datum 24 oktober is en ik ga ervan uit dat hij zijn job goed kent. :)
Als het erin staat, staat het erin he. Dat heeft niets met de wet an sich te maken. Er had evengoed kunnen instaan dat de akte over 1,2,3,4,5,6 maanden/jaar had moeten verleden worden. Gangbaar is dus de vermelding van die 4 maanden, maar het is zeker niet 'opgelegd'.

Soit, dan weet je wat je te doen staat he. Op die uiterlijke datum stuur je een aangetekende ingebrekestelling indien verkoopster dan nog niet verschenen is. Nu ja, je notaris kent zijn job goed, dus vraag dan ook aan hem raad he. Die heeft zulke dingen al wel meer meegemaakt.

jodi1608
Topic Starter

#10 , 18 sep 2008 09:37

Daar twijfel ik niet aan, maar ik wou een tweede, derde of vierde opinie.
Bedankt voor al julie hulp.

Terug naar “Kopen”